Elerias Skogsalver
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemPortalLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Quenya eller lajvquenya, that's the question

Gå ner 
4 posters

Lajvquenya eller riktig Quenya?
Riktig Quenya!
Quenya eller lajvquenya, that's the question I_vote_lcap19%Quenya eller lajvquenya, that's the question I_vote_rcap
 19% [ 3 ]
LajvQuenya.
Quenya eller lajvquenya, that's the question I_vote_lcap44%Quenya eller lajvquenya, that's the question I_vote_rcap
 44% [ 7 ]
LajvQuenyans gramatik, men med den riktiga Quenyans ordlista
Quenya eller lajvquenya, that's the question I_vote_lcap0%Quenya eller lajvquenya, that's the question I_vote_rcap
 0% [ 0 ]
Jag vill bara ha färdiga fraser på quenya som jag kan lära mig det räcker
Quenya eller lajvquenya, that's the question I_vote_lcap31%Quenya eller lajvquenya, that's the question I_vote_rcap
 31% [ 5 ]
Jag vill bara använda svenska
Quenya eller lajvquenya, that's the question I_vote_lcap6%Quenya eller lajvquenya, that's the question I_vote_rcap
 6% [ 1 ]
Totalt antal röster : 16
 

FörfattareMeddelande
Vilya
Vaiwa
Vilya


Antal inlägg : 260
Join date : 11-04-25
Age : 42
Ort : Stockholm / Sundbyberg

Quenya eller lajvquenya, that's the question Empty
InläggRubrik: Quenya eller lajvquenya, that's the question   Quenya eller lajvquenya, that's the question Emptylör jan 07, 2012 8:51 pm

Eftersom vi åter igen kommit in i diskussionen om quenya eller lajvquenya till elerialajven, så gör vi nu en omröstning om saken och ser var vi hamnar nu jämfört med för ca 8-9 månader sen när det diskuterades på FB ^^
Till överst på sidan Gå ner
Aiwë
Railari
Aiwë


Antal inlägg : 43
Join date : 10-03-19
Ort : Piteå

Quenya eller lajvquenya, that's the question Empty
InläggRubrik: Sv: Quenya eller lajvquenya, that's the question   Quenya eller lajvquenya, that's the question Emptylör jan 07, 2012 10:49 pm

Frågan är om man kan använda lajvquenyans grammatik med tolkienquenyans ord... visa mig exempel.
Sen tycker jag ändå att man kan "låna" ord från de större ordlistorna, lajvquenyan är långt från komplett. Vid ex. namn rekommenderar jag den länk som finns någonstans här på forumet. Nova, kan du länka?
Till överst på sidan Gå ner
Vilya
Vaiwa
Vilya


Antal inlägg : 260
Join date : 11-04-25
Age : 42
Ort : Stockholm / Sundbyberg

Quenya eller lajvquenya, that's the question Empty
InläggRubrik: Sv: Quenya eller lajvquenya, that's the question   Quenya eller lajvquenya, that's the question Emptysön jan 08, 2012 2:24 am

Aiwë skrev:
Frågan är om man kan använda lajvquenyans grammatik med tolkienquenyans ord... visa mig exempel.
Sen tycker jag ändå att man kan "låna" ord från de större ordlistorna, lajvquenyan är långt från komplett. Vid ex. namn rekommenderar jag den länk som finns någonstans här på forumet. Nova, kan du länka?

Finns under snabblänken till höger om scrollande texten.

http://eleriasskogsalver.swedishforum.net/t223-nagra-anvandbara-lankar

Själva länkarna hittar du som vanligt under "Quenya Länkar" http://eleriasskogsalver.swedishforum.net/f18-quenya-lankar

Där emot vill jag inte att den här omröstningen ska bli en diskussionstråd, jag vill bara att folk ska peta i vad de tycker först och främst, så diskuterar vi sen i en annan tråd ^^
Till överst på sidan Gå ner
Mirdan
Morinthar
Mirdan


Antal inlägg : 25
Join date : 10-07-23
Age : 35
Ort : Stockholm

Quenya eller lajvquenya, that's the question Empty
InläggRubrik: Sv: Quenya eller lajvquenya, that's the question   Quenya eller lajvquenya, that's the question Emptyons jan 11, 2012 12:42 am

Jag förstår inte problemet riktigt måste jag erkänna... Svenska är det språk som talas mest för att vi lever i en region där språket är utbrett. Lajvquenya är lite som en dialekt/slang språk utvecklas med århundraderna och ja oftast till simplifieringar, folk som kan riktig quenya förstår den med största sannolikhet också annars kan man spela på att det är "eleriadialekt" (som om engelsmän fattar alla engelska dialekter?).
De som känner att dom verkligen vill lära sig hardcorequenya ska väl få göra det (dock gör lingvistik mig kallsvettig så även om jag borde så lär det nog inte hända) och så har man det som en quirk till sin roll, tex att en sån roll är väldigt nationalistisk eller historia/språk-nörd?
Till överst på sidan Gå ner
Górwêleth
Vaiwa
Górwêleth


Antal inlägg : 254
Join date : 09-01-21
Age : 36
Ort : Varierar. För tillfället Grebbestad

Quenya eller lajvquenya, that's the question Empty
InläggRubrik: Sv: Quenya eller lajvquenya, that's the question   Quenya eller lajvquenya, that's the question Emptytis jul 17, 2012 10:23 pm

Och jag tycker att alla ska läsa upp till Matte F i gymnasiet, bara för att jag själv är bra på matte.

Och vad ville jag nu ha sagt med denna olajviga inflik? Jo: Jag är hopplös på språk. Och många med mig. Jag kom just hem från USA där jag avbröt min arbetsvistelse bland annat för att språket blev för mycket. Tidigare har jag inflikat att jag älskar att lajva, men det är inte hela mitt liv. Jag tycker inte att det här med lajvquenya och tolkienquenya ens är värt att diskutera. Personligen vet jag inte ens skillnaden. Jag kan hälsa på quenya och förstå simplare fraser, men då jag knappt ens behärskar engelska ser jag inte varför jag skulle lägga energi på något som bara skulle hämma mitt lajvintresse.

Kort sagt: Jag tycker vi borde uppmuntra alla som pratar eller försöker prata quenya. God vilja är alltid bra. Men att sätta upp riktiglinjer för vad vi ska prata känns bara konfliktskapande. Föreställ er hur kul det är för den som har pluggat lajvquenya hårt i fem år och sen får höra att det inte duger för att vi tar oss friheter här på forumet.

Vi lajvar för att ha roligt tillsammans.
Tack för mig.

Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Quenya eller lajvquenya, that's the question Empty
InläggRubrik: Sv: Quenya eller lajvquenya, that's the question   Quenya eller lajvquenya, that's the question Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Quenya eller lajvquenya, that's the question
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Lajvquenya lektion 1
» Ny sida för lajvquenya
» Är jag lat, eller bara dålig?
» quenya ord
» Alv söker bil eller i alla fall för utrustningen!

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Elerias Skogsalver :: Allmänt :: Babbel-
Hoppa till: