Elerias Skogsalver
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemPortalLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Frågor angående ålder!

Gå ner 
+5
Aiwë
Mirima
Tirion
Rácanórimë
Manwë Erinion
9 posters
FörfattareMeddelande
Manwë Erinion

Manwë Erinion


Antal inlägg : 9
Join date : 10-09-14
Age : 29
Ort : Stockholm

Frågor angående ålder! Empty
InläggRubrik: Frågor angående ålder!   Frågor angående ålder! Emptytis sep 14, 2010 9:10 pm

Ja, som sagt. Åldern på alverna? Vad skulle motsvara typ 18 år? Eller säger vi bara att de är unga eller äldre när vi pratar om ålder, och inga precisa siffror? Smile
Till överst på sidan Gå ner
Rácanórimë

Rácanórimë


Antal inlägg : 61
Join date : 09-08-04
Age : 32
Ort : Thule

Frågor angående ålder! Empty
InläggRubrik: Sv: Frågor angående ålder!   Frågor angående ålder! Emptytis sep 14, 2010 9:30 pm

Man kan inte säga en precis ålder och ingen pratar om det så det spelar ingen större roll
Till överst på sidan Gå ner
Tirion

Tirion


Antal inlägg : 9
Join date : 09-06-05
Age : 38
Ort : Västerås

Frågor angående ålder! Empty
InläggRubrik: Sv: Frågor angående ålder!   Frågor angående ålder! Emptyons sep 15, 2010 4:51 pm

Jag vet att det råder delade meningar om detta även hos alvansvariga. Det jag kör efter är att en alv blir vuxen/självständig vid 100 års ålder (utseendemässigt irl 16-20år?) Jag vet att följade motstrider det första uttalandet men din irl ålder x10 är ett bra ungefärligt mått också. Jag är 24, och spelar en roll som är ca 270. Precis som Rácanórimë säger är ålder inte en central del i spelet skogsalver emellan, jag kan aldrig minnas att en skogsalv på lajv sagt till en annan skogsalv hur gammal den är. Jag är däremot övertygad om att rollen vet exakt hur gammal den är.
Till överst på sidan Gå ner
Mirima
Vaiwa
Mirima


Antal inlägg : 417
Join date : 10-05-05
Age : 28
Ort : Uddevalla

Frågor angående ålder! Empty
InläggRubrik: Sv: Frågor angående ålder!   Frågor angående ålder! Emptyons sep 15, 2010 6:58 pm

Tirion skrev:
Jag vet att det råder delade meningar om detta även hos alvansvariga. Det jag kör efter är att en alv blir vuxen/självständig vid 100 års ålder (utseendemässigt irl 16-20år?) Jag vet att följade motstrider det första uttalandet men din irl ålder x10 är ett bra ungefärligt mått också. Jag är 24, och spelar en roll som är ca 270. Precis som Rácanórimë säger är ålder inte en central del i spelet skogsalver emellan, jag kan aldrig minnas att en skogsalv på lajv sagt till en annan skogsalv hur gammal den är. Jag är däremot övertygad om att rollen vet exakt hur gammal den är.

bra information där. även om man inte pratar precisa siffror på själva lajven kan det vara kul att ha en aning om hur gammal man faktiskt är. Sen är det alltid roligt med en egen liten hemlighet om hur gammal man faktiskt är Cool
Till överst på sidan Gå ner
Tirion

Tirion


Antal inlägg : 9
Join date : 09-06-05
Age : 38
Ort : Västerås

Frågor angående ålder! Empty
InläggRubrik: Sv: Frågor angående ålder!   Frågor angående ålder! Emptyfre sep 17, 2010 1:14 pm

Jag fick åter igen bekräftat att ålder är helt irrelevant. Jag talade lite off med en person idag. Hennes karaktär känns yngre än min, och har sagt något i stil med "Tirion jag är yngre än dig, jag vet inte allt det här" (Kommer inte ihåg exakt vad som sas) Och igår fick jag reda på att på papperet är hennes roll rätt mycket äldre än min.
Till överst på sidan Gå ner
Aiwë
Railari
Aiwë


Antal inlägg : 43
Join date : 10-03-19
Ort : Piteå

Frågor angående ålder! Empty
InläggRubrik: Sv: Frågor angående ålder!   Frågor angående ålder! Emptyfre sep 17, 2010 8:10 pm

Kanske handlar ålder inte om hur många år som gått, utan snarare om hur man växer i sig själv? Mina upplevelser formar den jag är och beroende på hur jag ser på världen och hur jag beter mig kan jag vara olika stadier av ung, vuxen och gammal.

Det skulle kunna bli ett kul synsätt med massa intressanta diskussioner med andra raser. En enkel fråga "hur gammal är du?" blir plötsligt svår att besvara.
Till överst på sidan Gå ner
Lossë/Laucindë
Lairë
Lossë/Laucindë


Antal inlägg : 286
Join date : 10-05-31
Age : 30
Ort : Falköping

Frågor angående ålder! Empty
InläggRubrik: Sv: Frågor angående ålder!   Frågor angående ålder! Emptyfre sep 17, 2010 8:14 pm

hah! ja viliken bra idé Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Sara

Sara


Antal inlägg : 15
Join date : 10-09-24

Frågor angående ålder! Empty
InläggRubrik: Sv: Frågor angående ålder!   Frågor angående ålder! Emptymån sep 27, 2010 4:31 pm

Jag tycker att siffrorna på något sätt blir relevanta om man vill skriva en bra bakgrund.

Tex, om jag är 270 år gammal IN, så är det ju nästan 300 år och på 300 år med människor i världen så händer det mycket. Och alla dessa händelser kan man baka in i sin bakgrunds historia, om man har tagit del av dom vill säga.
Det finns ju olika alver, vissa som bara vill sitta på en stubbe och tänka på en fråga och tiden försvinner förbi.
Medan en annan alv kanske är väldigt diplomatisk (han kanske är ambassadör) och engagerar sig mycket i världen, då har den några historier att prata om.

Men om jag vill vara en relativt ung alv, men ändå inte en tonåring så tycker jag ändå 270 år,för en ras som istortsätt är oödlig, är väldigt lite.

But that's just my two cents.
Till överst på sidan Gå ner
Erdinen

Erdinen


Antal inlägg : 119
Join date : 09-08-22
Age : 112
Ort : Solna

Frågor angående ålder! Empty
InläggRubrik: Sv: Frågor angående ålder!   Frågor angående ålder! Emptymån sep 27, 2010 7:33 pm

Vi kan ju gå efter Hasses syn på ålder på alver ^^

2k ung
5k vuxen
10k gammal

eller så struntar men i det hela och kör på åldern ung, vuxen, gammal, och sist mossig
Till överst på sidan Gå ner
http://xorlarrin.blogspot.com/
Tirion

Tirion


Antal inlägg : 9
Join date : 09-06-05
Age : 38
Ort : Västerås

Frågor angående ålder! Empty
InläggRubrik: Sv: Frågor angående ålder!   Frågor angående ålder! Emptymån sep 27, 2010 8:23 pm

OK, den har jag faktiskt inte hört. Men sen Erdinen, hur fasen ska man någonsin kunna gestalta en karaktär med så mycket erfarenhet?
Till överst på sidan Gå ner
Sara

Sara


Antal inlägg : 15
Join date : 10-09-24

Frågor angående ålder! Empty
InläggRubrik: Sv: Frågor angående ålder!   Frågor angående ålder! Emptymån sep 27, 2010 8:43 pm

Erdinen skrev:
Vi kan ju gå efter Hasses syn på ålder på alver ^^

2k ung
5k vuxen
10k gammal

eller så struntar men i det hela och kör på åldern ung, vuxen, gammal, och sist mossig

Jo men hur många år hundraden har en Ung/vuxen/gammal alv upplevt?
Jag antar att kampanjen har en historia, då kanske det är bar o veta hur mycket man har upplevt?
Så man har lite kött på benen så att säga om man vill föra en diskussion.
"jag var där/det va en jobbig tid"
"under den perioden lärde jag mig"
bla ha bla ha.

Vet inte, ens upplevelser genom sitt liv präglar ju hur man är, känns på något sätt viktigt att veta.
Till överst på sidan Gå ner
Erdinen

Erdinen


Antal inlägg : 119
Join date : 09-08-22
Age : 112
Ort : Solna

Frågor angående ålder! Empty
InläggRubrik: Sv: Frågor angående ålder!   Frågor angående ålder! Emptymån sep 27, 2010 9:49 pm

Tirion skrev:
OK, den har jag faktiskt inte hört. Men sen Erdinen, hur fasen ska man någonsin kunna gestalta en karaktär med så mycket erfarenhet?

Sen när har Hasse delat med sig info utan att man har frågat? Wink
Jag frågade samma sak till Hasse så jag vet inte. Strunta i det helt enkelt, tycker inte ålder är så viktigt för alver plus så känner jag att det inte förstör min roll lika mycket då. Alla händelser i alvsynen står ju inte med datum så för mig är det en huvudvärk jag undviker. Och känns det viktigt får man väll hitta på något.

Och de flesta händelser som står i alvsynen står utan datum så svårt att säga om vilka som kan ha levt igenom dem så kan någon som skrivigt texterna upplysa oss om det?
Till överst på sidan Gå ner
http://xorlarrin.blogspot.com/
Erenquar
Admin
Erenquar


Antal inlägg : 147
Join date : 09-01-21

Frågor angående ålder! Empty
InläggRubrik: Sv: Frågor angående ålder!   Frågor angående ålder! Emptymån sep 27, 2010 10:37 pm

Som Erdinen säger, Hasses beskrivning (2000 = ung, 5000 = vuxen, 10000 = gammal) är Elerias "officiella" åldrar för alver, men eftersom det så gott som aldrig tas upp i spel spelar det i praktiken ingen roll Smile
Till överst på sidan Gå ner
Erenquar
Admin
Erenquar


Antal inlägg : 147
Join date : 09-01-21

Frågor angående ålder! Empty
InläggRubrik: Sv: Frågor angående ålder!   Frågor angående ålder! Emptymån sep 27, 2010 10:39 pm

Erdinen skrev:

Och de flesta händelser som står i alvsynen står utan datum så svårt att säga om vilka som kan ha levt igenom dem så kan någon som skrivigt texterna upplysa oss om det?

Arbetar på det
Till överst på sidan Gå ner
Aiwë
Railari
Aiwë


Antal inlägg : 43
Join date : 10-03-19
Ort : Piteå

Frågor angående ålder! Empty
InläggRubrik: Sv: Frågor angående ålder!   Frågor angående ålder! Emptylör okt 02, 2010 11:52 am

Jag gillar att den nog inte spelar någon roll. Hur vanlig är döden bland alver? Är det något vi tänker på alls eller är det bara något som antingen händer andra (människor, orcher etc) eller som andra orsakar, genom våld? Man kanske inte bryr sig om att räkna år, ens i hundratal, om man inte ser något tydligt slut på dem? I vår IRL-kultur räknar vi väl år därför att vi fått lära oss att det är viktigt samt att vi firar födelsedagar? "Vid den åldern får du ta körtkort, vid den åldern får du handla på systemet" osv.. Enda anledningen att jag håller reda på hur gammal min katt är är därför att jag vill veta på ett ungefär hur många år hon har kvar.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Frågor angående ålder! Empty
InläggRubrik: Sv: Frågor angående ålder!   Frågor angående ålder! Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Frågor angående ålder!
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Ohtari frågor?
» Frågor om alvsynen och utposten
» Splittringen
» Lite frågor..
» En ny skogsalvs frågor

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Elerias Skogsalver :: Lajv :: Allmänt om kampanjen-
Hoppa till: