Elerias Skogsalver
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemPortalLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 helt ny

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
nimól




Antal inlägg : 1
Join date : 12-01-15
Age : 24
Ort : uppsala

helt ny Empty
InläggRubrik: helt ny   helt ny Emptytis dec 18, 2012 12:32 am

Aya! All alver jag heter Daniel

jag har lästpå om alver (religion och klaner)
Samt allment om mat.
I klan tänker jag på railare...roima...railre...rrrrr...What ever! Ni fattar!
kläder är inte klara men jag har pyp tyg,snart mönster,en hjälpsam mormor utan liv och ett låååångt jul lov framför mig

Men nu mina frågor är: hur funkar magi. vad ska jag heta? tänker på nòima men det låter som ett namn frän en dålig B-film.

vad mer ska jag tänka på?
jo! och en anan fråga är varför finns den här afro och vad är den till för?

PS. Alver For The Win!!! bounce
Till överst på sidan Gå ner
Nalmë
Morinthar
Nalmë


Antal inlägg : 29
Join date : 09-08-06
Age : 34
Ort : Sundbyberg

helt ny Empty
InläggRubrik: Sv: helt ny   helt ny Emptyons dec 26, 2012 2:15 am

Hej Daniel och välkomen till att spela skogsalv på eleria!

det är bra att du läst på och ställer frågor, jag ska försöka svara på dom, och kan inte jag så kommer det komma någon effter mig med ett bätre svar.

Hur fungerar magi?


Magi i eleriakanpangen är självförklarande, om du utsäts för magi kommer du altså få en liten intrutkion vad som händer med dig, någon kan viska något i dit öra, lämna över en lapp med en off runa eller (för dom mer deräkta magierna) skriker några magiska ord följt av instruktionen vad som händer. Så som det bukar låta är "magi du käner dig väldigt tröt", "magi släp vapnen" , "magi du förlorar 1 kp"

Vilka som får använda magi bästäms av arrangsörerna och det är väldigt sälsynt att man låter någon som är ny i kanpanjen få börja med att spela magiker, deta på grund av att Magi är väldigt kraftfult och det ska vara väldigt få som har det, så när någon använder magi är det häftigt och spesielt. (hos skogsalverna fins det 2 magiker och någon magikerläling) räkan inte med att du kommer få spela magiker som din första roll


Vad ska du heta?

Den här frågan kommer jag hoppas att någon annan svarar på men du ska ta ett namn som passar till den rollen du ska spela. Om du vill ha insperation så fins det länkar till alviska lexsikon på det här forumet.

vad mer ska jag tänka på?
Först ska tänka på logistiken bakom mat och boende. Tänk på att du ska vara ute i skogen i 4 dagar. Förbered så att du har mat, varma kläder, torra skor och strumpor, ett bra tält och allt sånt som man ska tänka på när man är uta i skogen en längre tid. http://www.lajv101.com/ har många bra tipps på vad man bör ha med sig och hur man kan lösa saker praktiskt. Lykas man inte med det praktiska och upptäcker att man dag två har slut på mat och alla ens strumpor är blöta så blir lajvet inte roligt. (men eftersom du hade läst på om mat redan så kanse det här styket var lite överflödigt)

Sen ska du tänka på lajvtäkniska saker. Du ska skapa en karaktär som du kan spela hela dyngnet, även när du äter och känner dig tröt. Den rollen du splear ska vara hyfsat rialistisk. tänk på hur du kan gestalta din karaktär på olika sätt. Gångstilar, röstläge, ordspråk, syslor, matvanor, såvtider, åsikter, kläder och humör är några av sakerna du kan tänka på. Som stöd kan man använda en mall eller lathund. (lajv101 har skrivit en väldigt bra lathund så jag tänker hänvisa till den)

efter det ska du tänka på att vara alvisk , gå inte på vägarna smyg i skogen. prata högtradigt till mindre värdiga (så som meniskor), och var elegant och smidig. (men ochså som du har gort, läst på om hur allverna i den här kanpanjen ser ut och aggerar.)

Det kan vara bra att åka upp med någon/några eller leta efters någon man kan dela läger med då saker som mat och husrum blir lättare


Cecilia Nilimaa och Gustav Look är kontaktpersoner för skogsalverna och kan svara på allt möjligt om det är så att du har svåra frågor.



varför finns den här afro och vad är den till för?

Den finns dörför och använs för det ändamålet. Razz
Till överst på sidan Gå ner
http://www.galnalajvare.proboards.com/index.cgi
Vilya
Vaiwa
Vilya


Antal inlägg : 260
Join date : 11-04-25
Age : 42
Ort : Stockholm / Sundbyberg

helt ny Empty
InläggRubrik: Sv: helt ny   helt ny Emptyfre dec 28, 2012 3:26 pm

Hej och välkommen!

Tror Olof redan har täckt det mesta i sitt svar. Magiker kan du inte spela för än du har spelat minst 3 lajv har jag för mig. För att påvisa att du inte är en person som provar och sen sticker iväg från kampanjen. Alla börjar som lärlingar och få gå prövningar in-game för att se om du lyckas ta dig upp en nivå i magisk kunskap.

Railare är namnet på klanen du söker. Jägarklanen om jag inte minns helt fel Smile Ett tips är att försöka få tag i en "fadder" i samma klan som kan tänka sig att lära dig både in-game och off-game hur de ser på saker och ting ^^

Nätterna har förmåga att bli riktigt kalla så se till att du har underställ med dig, gärna två lager, en ordentligt varm sovsäck, liggunderlag och mössa mm. Det mesta står på min site www.lajv101.com som Olof också nämner Smile

The affro-man finns där för att den är cool! XD

Vill du välja ett namn som betyder något speciellt på alviska (Talspråket heter quenya och skrivspråket kallas Tengwar) så kan du titta in under fliken Quenya Länkar på huvudsidan långt ner under I Eldalie Smile

Ang. namn så kan du ju fundera ut den svenska betydelsen för vad du vill att ditt namn ska vara, så kan du leta upp det i en lista sen, eller be om hjälp att hitta ett bra namn med ungefär samma innebörd Smile

Gustav Look och Cecilia Nilimaa hittas på facebook by the way.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





helt ny Empty
InläggRubrik: Sv: helt ny   helt ny Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
helt ny
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Helt ny som alv på eleria
» Kanske Byta helt till sindarin??

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Elerias Skogsalver :: Lajv :: Nya Lajvare-
Hoppa till: