Elerias Skogsalver
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemPortalLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Skogsalvisk festklänning

Gå ner 
+5
Vilya
Rúnya
Idhrenion
Tasardil
Anarórë
9 posters
FörfattareMeddelande
Anarórë
Istima
Anarórë


Antal inlägg : 43
Join date : 11-01-16
Age : 27
Ort : Tjörn

Skogsalvisk festklänning  Empty
InläggRubrik: Skogsalvisk festklänning    Skogsalvisk festklänning  Emptyfre okt 07, 2011 7:07 pm

Någon mer än jag som är jätteglad över att få sy en skogsalvisk festklänning?

Iallafall hade jag tänkt att be om råd lite. Hur tänker ni er att alviska festklänningar? Mina tankar går åt något mer liknande högalviska klänningar fast inte direkt vita. Och så tänker jag även på materialet, om där går att använda fuskmaterial eller om det fortfarande är ylle och linne som gäller.
Till överst på sidan Gå ner
Tasardil
Apairë



Antal inlägg : 61
Join date : 10-12-01

Skogsalvisk festklänning  Empty
InläggRubrik: Sv: Skogsalvisk festklänning    Skogsalvisk festklänning  Emptyfre okt 07, 2011 7:45 pm

Jag har en tendens att tänka mig alviska kläder som väldigt praktiska, så jag kanske inte är helt rätt person att fråga. Men om jag frångår det, så kan jag tänka mig högalvernas klänningar, gärna i skogsfärger, och med skogsmotiv på olika sätt (broderier, till exempel). Men det är min åsikt, alla kommer inte hålla med. Så det är viktigt att komma ihåg att de har fel när de inte gör det Wink

När det kommer till material, så är det ju ett fantasy-lajv, och vi är odödliga varelser som lever i skogen, några av oss pysslar med magi. Så alla material som känns bra och ser bra ut, skulle jag säga funkar. Och med "ser bra ut" menar jag att de inte ser för plastiga ut, eller känns för moderna. Det kan vara lite svårt att avgöra ibland, men spontant skulle jag säga att om du är osäker är det nog bättre att välja ett annat, om du inte jättegärna vill ha det du är osäker på.
Till överst på sidan Gå ner
Idhrenion

Idhrenion


Antal inlägg : 10
Join date : 11-09-22
Age : 33
Ort : Värmland

Skogsalvisk festklänning  Empty
InläggRubrik: Sv: Skogsalvisk festklänning    Skogsalvisk festklänning  Emptyfre okt 07, 2011 10:38 pm

Till fest tror jag inte att en alv lägger alltför mycket vikt på praktiskhet i samma utsträckning som när samma alv är ute på jakt, spaningsuppdrag eller spatserar i skogen och tänker på löv. Självklart ska man kunna röra sig obehindrat när man dansar till skogens sus men jag tror på kjolar i flera lager, vida ärmar och mycket broderier - gärna i ljusa naturfärger!
Till överst på sidan Gå ner
http://lajvarens.blogg.se
Rúnya
Apairë
Rúnya


Antal inlägg : 31
Join date : 09-06-03
Age : 32
Ort : Västerås

Skogsalvisk festklänning  Empty
InläggRubrik: Sv: Skogsalvisk festklänning    Skogsalvisk festklänning  Emptylör okt 08, 2011 1:01 pm

Hurra för festkläder! Very Happy
Jag skulle föreslå sammet, siden och brokader som andra material. Siden är ju dock dyrt men jag tror att krossad sammet kan man få billigare. Det är dock inte så HC medeltida men som tidigare sagt så kan vi alver komma undan med det. Smile Brokad kan man faktiskt hitta ganska billigt, t.ex. den som jag har på min rock (svart med guldmönster) köpte jag på Sundbybergs tygcentrum för 70 kr/m. Gäller bara att man hittar en brokad som inte skriker KINA. Razz Sen kan man ha tur att hitta sidenblandningar för en relativ billig peng.

Mitt tips när det gäller designen är att kolla efter inspiration från olika epoker och kulturer. Europeisk medeltid är en bra början, men kolla även annat. t.ex. Min kläder är mycket inspirerat av Asien, en del mellanösten.
Till överst på sidan Gå ner
Vilya
Vaiwa
Vilya


Antal inlägg : 260
Join date : 11-04-25
Age : 42
Ort : Stockholm / Sundbyberg

Skogsalvisk festklänning  Empty
InläggRubrik: Sv: Skogsalvisk festklänning    Skogsalvisk festklänning  Emptymån okt 10, 2011 1:37 pm

jag skriver på mobilen på rasten så det blir ett kort svar här.. men.

Det som sagts är att de alviska nyårskläderna ska vara i djupblå eller mörkblå med en vit sjal runt midjan. dessutom är det sagt att alla ska ha halvmasker med naturmaterial. läder, fjädrar, blad, blommor, fjärilar, päls, gräs etc. you name it :-) gör den personlig!

Det skulle vara coolt om vi kunde fixa liknande kläder till alla så det syns att det är nåt speciellt som händer för andra varelser på Eleria ^^
Till överst på sidan Gå ner
Tasardil
Apairë



Antal inlägg : 61
Join date : 10-12-01

Skogsalvisk festklänning  Empty
InläggRubrik: Sv: Skogsalvisk festklänning    Skogsalvisk festklänning  Emptymån okt 10, 2011 4:16 pm

Det som är sagt är väl snarare att kläderna gärna skall gå i vitt och blått, men det är väl inget krav? Och det är väl inte sagt att det måste vara mörkblått. Själen var väl bara ett förslag? Men jag kan ju ha missuppfattat saker och ting?
Till överst på sidan Gå ner
Vilya
Vaiwa
Vilya


Antal inlägg : 260
Join date : 11-04-25
Age : 42
Ort : Stockholm / Sundbyberg

Skogsalvisk festklänning  Empty
InläggRubrik: Sv: Skogsalvisk festklänning    Skogsalvisk festklänning  Emptymån okt 10, 2011 7:02 pm

Fëalassë/Tasardil skrev:
Det som är sagt är väl snarare att kläderna gärna skall gå i vitt och blått, men det är väl inget krav? Och det är väl inte sagt att det måste vara mörkblått. Själen var väl bara ett förslag? Men jag kan ju ha missuppfattat saker och ting?

Ingenting är väl ett krav... Jag berättar hur det var sagt i den grupp vi had och hur vi diskuterade där... läs inte allt som om det skulle vara krav... det sa jag aldrig och skulle aldrig skriva det heller eftersom allt beror på person och deras inkomst och vilja att göra och skapa saker till lajv, som dessutom är en lek!

Jag vet inte ens personligen om jag kommer ha råd att köpa tyg till nånting annat än det jag redan har sytt upp. En del kommer inte ha råd att köpa eller göra nya kläder alls och därför var sjalen ett väldigt bra och billigt sätt att ändå visa att du ändå är festklädd eftersom du kan få tag i en lite längre sjal för allt från 40-150kr beroende på storlek på plånbok och masken kan du köpa för typ 20kr och leka med själv bara du har lite lim, så den kostar inte mycket den heller... tyget till själva festkläderna i sig kan vara svårare för många..

Tanken var att Det blå skulle vara fadern och det vita skulle vara stjärnorna typ, om jag inte minns fel. Masken skulle stå för modern.
Till överst på sidan Gå ner
Tintanië
Admin
Tintanië


Antal inlägg : 92
Join date : 09-01-20
Age : 31
Ort : Stockholm

Skogsalvisk festklänning  Empty
InläggRubrik: Sv: Skogsalvisk festklänning    Skogsalvisk festklänning  Emptymån okt 10, 2011 9:32 pm

Jag förstår att det är fråga om festkläder i allmänhet, men eftersom nu nyåret har tagits upp så känner jag att jag behöver klargöra lite Wink

Det kommer att komma mer information om nyårsfirandet ganska snart... innan jul i alla fall. Där kommer det att finnas all information som ni kan komma att behöva.

Hela nyårsfirandet och då självklart dräktdesignen har genomarbetats så att vi nu har belägg för allting.

Jag tänker berätta lite kort hur det är tänkt för att ge riktlinjer, men jag vågar inte gå in på specifika saker då det kan komma att ändras.

dräktens färger ska vara blått, silver och vitt. Den blå färgen representerar himlen som alverna väcktes under. Detta ger också att det kan vara allting från ljusblått till mörkblått. Silver/vitt representerar Sången, vilket är vad alverna anser vara världens själ (om man kan uttrycka det så...)

För de som inte har råd/tid/lust att sy en dräkt speciellt för nyårsfirandet så har vi lite ideer för att få dräkterna enhetliga. Alla som inte har en nyårsdräkt måste ha ett blått tygstycke runt midjan. Det är snyggt att ha blåa och silvriga band runt handlederna, men det är valfritt. Troligen kommer det finnas tygstycken och band att få låna till kvällen för de som av olika anledningar inte har ett.

Maskerna är helt upp till en själv. Man SKA ha maskerna på sig hela kvällen så det blir ju lättare att ha en halvmask eftersom man kommer att äta och dricka Wink

Personligen om dräktdesignen
Jag anser att man definitivt kan använda finare tyger för festkläderna! Jag längtar efter att vara hobby-högalv och ha fancy grejer för en gångs skull. Jag är väldigt inspirerad av danskläder, speciellt de som används för de latinska danserna, eftersom de ofta har osymmetriska skärningar vilket jag tycker känns väldigt alviskt. Genom att ha flera lager så kommer det att kännas friare och lättare än högalvernas kläder. Skogsalverna är ju allmänt mer lättsinnade än högalvera ^^


Men som sagt! Mer info kommer snart! Very Happy





Till överst på sidan Gå ner
http://eleriasskogsalver.swedishforum.net
Anarórë
Istima
Anarórë


Antal inlägg : 43
Join date : 11-01-16
Age : 27
Ort : Tjörn

Skogsalvisk festklänning  Empty
InläggRubrik: Sv: Skogsalvisk festklänning    Skogsalvisk festklänning  Emptytis okt 11, 2011 10:47 pm

Tintanië skrev:
Jag förstår att det är fråga om festkläder i allmänhet, men eftersom nu nyåret har tagits upp så känner jag att jag behöver klargöra lite Wink

Det kommer att komma mer information om nyårsfirandet ganska snart... innan jul i alla fall. Där kommer det att finnas all information som ni kan komma att behöva.

Hela nyårsfirandet och då självklart dräktdesignen har genomarbetats så att vi nu har belägg för allting.

Jag tänker berätta lite kort hur det är tänkt för att ge riktlinjer, men jag vågar inte gå in på specifika saker då det kan komma att ändras.

dräktens färger ska vara blått, silver och vitt. Den blå färgen representerar himlen som alverna väcktes under. Detta ger också att det kan vara allting från ljusblått till mörkblått. Silver/vitt representerar Sången, vilket är vad alverna anser vara världens själ (om man kan uttrycka det så...)

För de som inte har råd/tid/lust att sy en dräkt speciellt för nyårsfirandet så har vi lite ideer för att få dräkterna enhetliga. Alla som inte har en nyårsdräkt måste ha ett blått tygstycke runt midjan. Det är snyggt att ha blåa och silvriga band runt handlederna, men det är valfritt. Troligen kommer det finnas tygstycken och band att få låna till kvällen för de som av olika anledningar inte har ett.

Maskerna är helt upp till en själv. Man SKA ha maskerna på sig hela kvällen så det blir ju lättare att ha en halvmask eftersom man kommer att äta och dricka Wink

Personligen om dräktdesignen
Jag anser att man definitivt kan använda finare tyger för festkläderna! Jag längtar efter att vara hobby-högalv och ha fancy grejer för en gångs skull. Jag är väldigt inspirerad av danskläder, speciellt de som används för de latinska danserna, eftersom de ofta har osymmetriska skärningar vilket jag tycker känns väldigt alviskt. Genom att ha flera lager så kommer det att kännas friare och lättare än högalvernas kläder. Skogsalverna är ju allmänt mer lättsinnade än högalvera ^^


Men som sagt! Mer info kommer snart! Very Happy






Jag har faktiskt gjort en skiss på hur jag tänkt mig, och den är ganska lik högalvernas klänningar (bland annat för att jag tycker de är så snygga) fast jag tänkte utsmycka den med lite fjädrar och sånt. Jag är visserligen helt medveten om att jag kan behöva att ändra mig och det gör jag det självklart. Det här kommer att bli så kul! Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Auringel
Admin
Auringel


Antal inlägg : 172
Join date : 09-02-01

Skogsalvisk festklänning  Empty
InläggRubrik: Sv: Skogsalvisk festklänning    Skogsalvisk festklänning  Emptyons dec 21, 2011 11:44 pm

själv har jag funderingar på att sy en festklänning... men jag har lite beslutsångest.. masken är redan klar om jenny tillåter att jag tar den som hon praktiskt tagen prackat på mig... (sjuk snygg mask måste jag själv säga) Men... den går väldigt mycket i det bruna hållet... så min dräkt kommer knappast bara kunna vara vit, silver och blå... men jag har lite idéer som kanske kan fungera...

dessutom tänker jag mig att stilarna kan variera mellan de olika platser som vi alver kommer ifrån... kan tänka mig att det finns de som firar nyåret väldigt pråpertklädda och de som firar med mycket mindre tyg(om jag ska vara diplomatisk:P ) vilket det blir för mig är dock lite osäkert... försöker konstruera något som man kan använda i lager utifrån hur kallt det blir under kvällen så att man slipper frysa..
Till överst på sidan Gå ner
Tianderiel




Antal inlägg : 2
Join date : 11-12-17

Skogsalvisk festklänning  Empty
InläggRubrik: Sv: Skogsalvisk festklänning    Skogsalvisk festklänning  Emptysön dec 25, 2011 3:31 am

Jag skulle rekommendera både kvinnor och män att kika lite på den kinesiska hanfu-dräkten. Den består av ett eller två (beroende på om man väljer klänning eller skjorta/väst och kjol/byxor) innerplagg, ett ytterplagg liknande en morgonrock och ett skärp. De enklare modellerna är hyfsat lätta att sy, passar in i dräktvisionen (så långt jag sett/läst i alla fall) och kan varieras en hel del efter smak och hur pass opraktisk man vill vara Smile

Skogsalvisk festklänning  1634896145_2296228ff9_zSkogsalvisk festklänning  Southern_Beauty__Vector__by_cheeryvisage
Till överst på sidan Gå ner
Lossë/Laucindë
Lairë
Lossë/Laucindë


Antal inlägg : 286
Join date : 10-05-31
Age : 30
Ort : Falköping

Skogsalvisk festklänning  Empty
InläggRubrik: Sv: Skogsalvisk festklänning    Skogsalvisk festklänning  Emptysön jan 08, 2012 8:50 pm

UNDERBAR stil!! *vill trycka på gillaknappen, men den finns inte Razz*
Till överst på sidan Gå ner
Vilya
Vaiwa
Vilya


Antal inlägg : 260
Join date : 11-04-25
Age : 42
Ort : Stockholm / Sundbyberg

Skogsalvisk festklänning  Empty
InläggRubrik: Sv: Skogsalvisk festklänning    Skogsalvisk festklänning  Emptymån jan 09, 2012 1:59 am

Lossë/Laucindë skrev:
UNDERBAR stil!! *vill trycka på gillaknappen, men den finns inte Razz*

Håller med!

Jag ÄLSKAR den röda och den svarta hanfudräkten! ^^ <3 Jag kommer nog köra lite på den här stilen faktiskt Very Happy *love at first sight*
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Skogsalvisk festklänning  Empty
InläggRubrik: Sv: Skogsalvisk festklänning    Skogsalvisk festklänning  Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Skogsalvisk festklänning
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Elerias Skogsalver :: Utrustning & tips! :: Skisser och idéer-
Hoppa till: