Elerias Skogsalver
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemPortalLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Att tänka på?

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Anarórë
Istima
Anarórë


Antal inlägg : 43
Join date : 11-01-16
Age : 27
Ort : Tjörn

Att tänka på?  Empty
InläggRubrik: Att tänka på?    Att tänka på?  Emptylör aug 13, 2011 7:45 pm

Vad borde man tänka på när man letar sånger? Är det viktigt att hitta sånger man tror ingen annan hört off? Vad räknas som för off sång?
Till överst på sidan Gå ner
Gillindë
Vaiwa
Gillindë


Antal inlägg : 72
Join date : 11-07-22
Ort : Kista

Att tänka på?  Empty
InläggRubrik: Sv: Att tänka på?    Att tänka på?  Emptysön aug 14, 2011 12:04 am

Det viktigaste är väl att den ska kännas rätt. Jag kan exempelvis gå runt och nynna lite tyst på Motvågsvisan som förvisso innehåller uttryck som storstaden och avgas, men sålänge man inte gör någon större affär av det så märks det inte; däremot så känns den ganska alvisk till sättet med att man erkänner syskonskap till naturen (Vi ska bli syskon med forsen och fisken, etc).

Man kanske inte behöver sjunga någonting som är extremt uppenbart norpat ifrån en stor artist (som Nordman eller Sarek), då de flesta vet att de är nya, och det blir en lite konstig stämning.

Annars så finns det lajvsångböcker överallt på internet, så att då kan man välja och vraka. Dock så kanske inte det lämpligaste är att man sitter och sjunger visan om Harald mitt i Navle/Stendal ^^ (Helst så sjunger man väl kanske inte den visan alls, jag tycker synd om Harald, jag känner honom och utanför ringen (SCA heavy fighting) så gör han inte en fluga förnär).
Till överst på sidan Gå ner
Anarórë
Istima
Anarórë


Antal inlägg : 43
Join date : 11-01-16
Age : 27
Ort : Tjörn

Att tänka på?  Empty
InläggRubrik: Sv: Att tänka på?    Att tänka på?  Emptysön aug 14, 2011 9:50 pm

Jo men jag tänker mest på hur viktigt det är att den inte hörts off. Om man tänker "Vargen ylar i nattens skog" ur Ronja Rövardotter har ju de flesta hört men den är ju ganska in lajvmässigt.
Till överst på sidan Gå ner
Wilwárin

Wilwárin


Antal inlägg : 6
Join date : 09-06-01
Age : 32
Ort : Göteborg

Att tänka på?  Empty
InläggRubrik: Sv: Att tänka på?    Att tänka på?  Emptysön aug 14, 2011 10:52 pm

Det är olika vad folk tycker. Personligen tycker jag att det är lite irriterande när folk sjunger sånger från filmer osv. på lajv. Det handlar helt om vad man får för associationer till sången man hör, och tänker man "Ronja Rövardotter" när man hör en sång så kan det bryta stämningen totalt på lajvet, i alla fall för mig. Vissa sånger är helt lajvmässiga (medeltida eller skrivna för lajv till och med) men kan trots det ge konstiga vibbar om man sjunger dem som alv. Dessa sånger kan till exempel handla om saker som inte är alviska (att supa sig full osv.) och passar då bättre till människoroller. Det kan även vara så att melodin låter för oalvisk, vilket i och för sig är en smaksak men "Rövarsången" ifrån Ronja är ett exempel på melodi som inte är så jättealvisk.

Enligt mig så är alltså en bra sång att sjunga som skogsalv:
- Inte tagen från en film eller artist som folk har sett/hört mycket OFF-lajv.
- Fri från texter om saker som går emot alvernas tankesätt (supa, slåss osv).
- Alvisk i sin melodi.
Till överst på sidan Gå ner
Gillindë
Vaiwa
Gillindë


Antal inlägg : 72
Join date : 11-07-22
Ort : Kista

Att tänka på?  Empty
InläggRubrik: Sv: Att tänka på?    Att tänka på?  Emptymån aug 15, 2011 12:34 am

Anarórë skrev:
Jo men jag tänker mest på hur viktigt det är att den inte hörts off. Om man tänker "Vargen ylar i nattens skog" ur Ronja Rövardotter har ju de flesta hört men den är ju ganska in lajvmässigt.

Som Wilwárin sa, det handlar mycket om associationer. Liten Karin känns väldigt in, men kanske inte för en skogsalv; då är det kanske bättre att ta en låt ifrån Sarek och ändra melodin på den och sjunga så att man inte nödvändigtvis hör alla orden.

Vad skulle du själv vilja höra för typer av sånger ifrån en skogsalv?
Till överst på sidan Gå ner
Tasardil
Apairë



Antal inlägg : 61
Join date : 10-12-01

Att tänka på?  Empty
InläggRubrik: Sv: Att tänka på?    Att tänka på?  Emptyons aug 17, 2011 12:01 am

Samtidigt finns det ju versioner av väldigt många låtar som man har hört off (iaf jag lyssnar ibland på folkmusik och ibland på lajvmusik framför datorn). Det innebär inte att jag förknippar dem med offiga saker. Så bara för att någon artist har gjort den tycker iaf inte jag att man behöver undvika den (det kan helt klart bli svårt). Men filmmusik kan vara värre, för den förknippas ofta med filmen ifråga, och kan därmed vara ett större offmoment. Men enligt mig är det ganska lugnt att köra på Sorkar och Strängar, Ranarim eller vad du nu hittar, så länge det känns rätt för din roll (till exempel inte för mycket suparvisor som alv, om de inte betyder något speciellt för alven i fråga).

Så se vad du hittar för sånger som verkar passa, och om du känner att du saknar inspiration kan du ju alltid ta de som finns här. Men annars härja runt. Det är ju egentligen mer off om man aldrig har hört sången förut (om den inte är nyskriven) än om man har hört den tidigare, men i ett offigt tillfälle, skulle jag säga.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Att tänka på?  Empty
InläggRubrik: Sv: Att tänka på?    Att tänka på?  Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Att tänka på?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Elerias Skogsalver :: I Eldalië :: Sånger-
Hoppa till: