Elerias Skogsalver
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemPortalLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

  Flytande Quenya?

Gå ner 
+3
Erenquar
ilindir
Melardhoniel
7 posters
FörfattareMeddelande
Melardhoniel

Melardhoniel


Antal inlägg : 29
Join date : 10-09-13

 Flytande Quenya? Empty
InläggRubrik: Flytande Quenya?    Flytande Quenya? Emptylör sep 18, 2010 3:49 pm

Hur pass bra behöver man vara på quenya?

Hur mycket talar man alviska på Eleria lajven?

Exempelvis: Om en alv säger någon mening på quenya säger han/hon den på svenska efteråt ??

Jag frågar eftersom kan bara de grundläggande orden Smile
Till överst på sidan Gå ner
ilindir

ilindir


Antal inlägg : 25
Join date : 10-08-23
Age : 33
Ort : Huddinge, Stockholm

 Flytande Quenya? Empty
InläggRubrik: Sv: Flytande Quenya?    Flytande Quenya? Emptylör sep 18, 2010 6:34 pm

Dom grundläggande orden, så som "Hej", "Hej då" och så vidare, duger fin fint! Det är trots allt nybörjartolerans Smile Sedan så snappar du nog upp mer och mer under lajven, det gjorde jag i början.
Till överst på sidan Gå ner
Melardhoniel

Melardhoniel


Antal inlägg : 29
Join date : 10-09-13

 Flytande Quenya? Empty
InläggRubrik: Sv: Flytande Quenya?    Flytande Quenya? Emptymån sep 20, 2010 3:51 pm

ilindir skrev:
Dom grundläggande orden, så som "Hej", "Hej då" och så vidare, duger fin fint! Det är trots allt nybörjartolerans Smile Sedan så snappar du nog upp mer och mer under lajven, det gjorde jag i början.

Glömmer att det är nybörjartolerans ... men de låter bra, tack Smile

Till överst på sidan Gå ner
Erenquar
Admin
Erenquar


Antal inlägg : 147
Join date : 09-01-21

 Flytande Quenya? Empty
InläggRubrik: Sv: Flytande Quenya?    Flytande Quenya? Emptymån sep 20, 2010 8:44 pm

Som sagt, det är helt lugnt att endast kunna säga "hej" och "hej då" på alviska Smile Det finns ett antal lajvare som kan ganska bra alviska, men det används så gott som aldrig aktivt i diskussion eller samtal under lajven.
Till överst på sidan Gå ner
Hira

Hira


Antal inlägg : 12
Join date : 09-09-06
Age : 66
Ort : Stavsnäs, Stockholm

 Flytande Quenya? Empty
InläggRubrik: Sv: Flytande Quenya?    Flytande Quenya? Emptymån sep 20, 2010 10:35 pm

Det finns ju en och annan som sjunger väldigt fint på alviska Smile Själv skulle jag gärna lära mig mer, Vet ngn om det finns ngn bra sida , med uttal och meningar, översättningar etc...
Till överst på sidan Gå ner
Rácanórimë

Rácanórimë


Antal inlägg : 61
Join date : 09-08-04
Age : 32
Ort : Thule

 Flytande Quenya? Empty
InläggRubrik: Sv: Flytande Quenya?    Flytande Quenya? Emptytis sep 21, 2010 11:08 pm

Det finns en...
Ardalambion
(folk.uib.no/hnohf/)
där finns allt om Quenya dock är den på engelska.

ordlistor
eng-quen
http://folk.uib.no/hnohf/eng-quen.rtf
quen-eng
http://folk.uib.no/hnohf/quen-eng.rtf

Annars finns det åtskilliga sidor om den sk "Lajv-quenyan" den varierar dock mycket beroende på vilken sida man tittar på... Sad

Till överst på sidan Gå ner
Melardhoniel

Melardhoniel


Antal inlägg : 29
Join date : 10-09-13

 Flytande Quenya? Empty
InläggRubrik: Sv: Flytande Quenya?    Flytande Quenya? Emptyons sep 22, 2010 12:15 am

Erenquar skrev:
Som sagt, det är helt lugnt att endast kunna säga "hej" och "hej då" på alviska Smile Det finns ett antal lajvare som kan ganska bra alviska, men det används så gott som aldrig aktivt i diskussion eller samtal under lajven.

Haha okej Smile

Bara jag som är lite överambitiös... vill att karaktären blir så IN-lajv som möjligt Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Melardhoniel

Melardhoniel


Antal inlägg : 29
Join date : 10-09-13

 Flytande Quenya? Empty
InläggRubrik: Sv: Flytande Quenya?    Flytande Quenya? Emptyons sep 22, 2010 12:24 am

Rácanórimë skrev:
Det finns en...
Ardalambion
(folk.uib.no/hnohf/)
där finns allt om Quenya dock är den på engelska.

ordlistor
eng-quen
http://folk.uib.no/hnohf/eng-quen.rtf
quen-eng
http://folk.uib.no/hnohf/quen-eng.rtf

Annars finns det åtskilliga sidor om den sk "Lajv-quenyan" den varierar dock mycket beroende på vilken sida man tittar på... Sad



Bra sidor Smile

Jag hittade en sida med "svenska - quenya"

http://biphome.spray.se/jon_wallsten/quenya.htm


Till överst på sidan Gå ner
Wilwárin

Wilwárin


Antal inlägg : 6
Join date : 09-06-01
Age : 32
Ort : Göteborg

 Flytande Quenya? Empty
InläggRubrik: Sv: Flytande Quenya?    Flytande Quenya? Emptyons sep 22, 2010 10:02 am

Vi i gruppen Ranyalin försöker att lära oss så mycket quenya som det går. Vi använder oss av en sorts förenklad "Lajv-quenya" där ordföljden är den samma som i svenskan för att det ska vara enkelt och snabbt att komma igång och faktiskt börja använda språket. Den har vissa brister men funkar och vi kan föra små samtal. Jag har några filer med grammatiken (som kommer ifrån den gamla versionen av alver.nu) som jag kan skicka om någon är intresserad.
Till överst på sidan Gå ner
Hira

Hira


Antal inlägg : 12
Join date : 09-09-06
Age : 66
Ort : Stavsnäs, Stockholm

 Flytande Quenya? Empty
InläggRubrik: Sv: Flytande Quenya?    Flytande Quenya? Emptytor sep 23, 2010 12:00 am

Tack för tips! Very Happy

Rácanórimë skrev:
Det finns en...
Ardalambion
(folk.uib.no/hnohf/)
där finns allt om Quenya dock är den på engelska.

ordlistor
eng-quen
http://folk.uib.no/hnohf/eng-quen.rtf
quen-eng
http://folk.uib.no/hnohf/quen-eng.rtf

Annars finns det åtskilliga sidor om den sk "Lajv-quenyan" den varierar dock mycket beroende på vilken sida man tittar på... Sad

Till överst på sidan Gå ner
Hira

Hira


Antal inlägg : 12
Join date : 09-09-06
Age : 66
Ort : Stavsnäs, Stockholm

 Flytande Quenya? Empty
InläggRubrik: Sv: Flytande Quenya?    Flytande Quenya? Emptytor sep 23, 2010 12:02 am

Wilwárin skrev:
Vi i gruppen Ranyalin försöker att lära oss så mycket quenya som det går. Vi använder oss av en sorts förenklad "Lajv-quenya" där ordföljden är den samma som i svenskan för att det ska vara enkelt och snabbt att komma igång och faktiskt börja använda språket. Den har vissa brister men funkar och vi kan föra små samtal. Jag har några filer med grammatiken (som kommer ifrån den gamla versionen av alver.nu) som jag kan skicka om någon är intresserad.


Om du vill och har tid får du gärna sända till mig, har mailadress: uspa44@hotmail.com
Tack! Smile
Till överst på sidan Gå ner
Rácanórimë

Rácanórimë


Antal inlägg : 61
Join date : 09-08-04
Age : 32
Ort : Thule

 Flytande Quenya? Empty
InläggRubrik: Sv: Flytande Quenya?    Flytande Quenya? Emptylör sep 25, 2010 11:16 am

Melardhoniel skrev:

Bra sidor Smile

Jag hittade en sida med "svenska - quenya"

http://biphome.spray.se/jon_wallsten/quenya.htm

Detta är en typ av "lajv-quenya" och om man verkligen vil lära sig quenya är det bättre att lära sig Tolkiens då den är internationell.
"Lajv-quenyan" varierar som sagt mellan vem som satte ihop språket dessutom är den nationell och enbart de som läst den svenska
"lajv-quenyan" kommer att förstå dig.
Till överst på sidan Gå ner
Thrërion




Antal inlägg : 9
Join date : 09-06-04
Age : 34
Ort : Visby

 Flytande Quenya? Empty
InläggRubrik: Sv: Flytande Quenya?    Flytande Quenya? Emptyons sep 29, 2010 2:24 pm

Den Lajv-Quenya som används mest i Eleria som jag vet är IT-listan (i länken AT-IT) som är från gamla Alver.nu.
Vi i Lasta ten Hwesta använder också den. Den är lätt och lära sig och fungerar utmärkt att konversera basic på tycker jag.
Till överst på sidan Gå ner
Melardhoniel

Melardhoniel


Antal inlägg : 29
Join date : 10-09-13

 Flytande Quenya? Empty
InläggRubrik: Sv: Flytande Quenya?    Flytande Quenya? Emptyons okt 13, 2010 10:46 pm

Rácanórimë skrev:
Melardhoniel skrev:

Bra sidor Smile

Jag hittade en sida med "svenska - quenya"

http://biphome.spray.se/jon_wallsten/quenya.htm

Detta är en typ av "lajv-quenya" och om man verkligen vil lära sig quenya är det bättre att lära sig Tolkiens då den är internationell.
"Lajv-quenyan" varierar som sagt mellan vem som satte ihop språket dessutom är den nationell och enbart de som läst den svenska
"lajv-quenyan" kommer att förstå dig.


Hmm.. det bästa är väl att se över både "lajv-quenya" och den internationella versionen Wink

Det är nog mer en smaksak vad man börjar med och grunderna borde vara rätt lika men det är alltid kul att se skillnaderna...
Till överst på sidan Gå ner
Melardhoniel

Melardhoniel


Antal inlägg : 29
Join date : 10-09-13

 Flytande Quenya? Empty
InläggRubrik: Sv: Flytande Quenya?    Flytande Quenya? Emptyons okt 13, 2010 10:49 pm

Thrërion skrev:
Den Lajv-Quenya som används mest i Eleria som jag vet är IT-listan (i länken AT-IT) som är från gamla Alver.nu.
Vi i Lasta ten Hwesta använder också den. Den är lätt och lära sig och fungerar utmärkt att konversera basic på tycker jag.

Lätt att lära sig!... låter som jag ska börja med den delen då Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





 Flytande Quenya? Empty
InläggRubrik: Sv: Flytande Quenya?    Flytande Quenya? Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Flytande Quenya?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» quenya ord
» Skimrebro på Quenya
» Quenya Quiz
» Quenya på högskola??
» Svordomar på Quenya

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Elerias Skogsalver :: I Eldalië :: I lambë eldaiva - Alviska-
Hoppa till: