Elerias Skogsalver
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemPortalLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Råden

Gå ner 
+8
Eldaró
Salve
Tirion
Erdinen
Auringel
Tintanië
Helerion
Erenquar
12 posters
Gå till sida : Föregående  1, 2
FörfattareMeddelande
Erenquar
Admin
Erenquar


Antal inlägg : 147
Join date : 09-01-21

Råden - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Råden   Råden - Sida 2 Emptymån okt 25, 2010 10:52 pm

Helerion skrev:
Mer diskussion hör jag från de flesta ... och det betyder faktiskt ännu längre råd
Eller är det så att ni som vill ha kortare råd är tysta?
Om råden blir för långa kanske en del väljer att inte delta och då blir ju spelet sämre.
Jag vet faktiskt inte hur långa råden blev senast - en och en halv till två timmar?
Sen är det ju det här med att råden aldrig startar kl 12 eftersom bara en fjärdedel är på plats då.
Ska vi alltid starta råden vid tolfte glaset så får dom som inte är där stå sitt kast? Då kan vi ta oss tid att diskutera.

Bara några hastiga tankar.

Min personliga åsikt: Jag ser hellre att råden är kortare, med mindre diskussion - lajven är korta med mycket att göra, och att ha råd tre timmar om dagen gör närvaro ännu omöjligare än vad det är nu.

Skulle det fungera att ha två kortare råd om dagen i stället? Man tar upp en fråga under rådet, och om det anses att mer diskussion behövs för frågan, samlas klanerna var för sig efter rådet för det, och själva beslutstagandet och jämförandet av åsikter skjuts upp till nästa råd. På så vis får alla ta del av information och beslut under råden, och att delta i långdragna diskussioner blir valfritt. Dessutom ger det ytterligare en fördel, att information kommer fram snabbare.
Till överst på sidan Gå ner
Lossë/Laucindë
Lairë
Lossë/Laucindë


Antal inlägg : 286
Join date : 10-05-31
Age : 30
Ort : Falköping

Råden - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Råden   Råden - Sida 2 Emptymån okt 25, 2010 11:36 pm

Erenquar skrev:
Helerion skrev:
Mer diskussion hör jag från de flesta ... och det betyder faktiskt ännu längre råd
Eller är det så att ni som vill ha kortare råd är tysta?
Om råden blir för långa kanske en del väljer att inte delta och då blir ju spelet sämre.
Jag vet faktiskt inte hur långa råden blev senast - en och en halv till två timmar?
Sen är det ju det här med att råden aldrig startar kl 12 eftersom bara en fjärdedel är på plats då.
Ska vi alltid starta råden vid tolfte glaset så får dom som inte är där stå sitt kast? Då kan vi ta oss tid att diskutera.

Bara några hastiga tankar.

Min personliga åsikt: Jag ser hellre att råden är kortare, med mindre diskussion - lajven är korta med mycket att göra, och att ha råd tre timmar om dagen gör närvaro ännu omöjligare än vad det är nu.

Skulle det fungera att ha två kortare råd om dagen i stället? Man tar upp en fråga under rådet, och om det anses att mer diskussion behövs för frågan, samlas klanerna var för sig efter rådet för det, och själva beslutstagandet och jämförandet av åsikter skjuts upp till nästa råd. På så vis får alla ta del av information och beslut under råden, och att delta i långdragna diskussioner blir valfritt. Dessutom ger det ytterligare en fördel, att information kommer fram snabbare.

Det var en himla bra idé Very Happy
2:a rådet vid cirka 4:e glaset?
Till överst på sidan Gå ner
Tintanië
Admin
Tintanië


Antal inlägg : 92
Join date : 09-01-20
Age : 31
Ort : Stockholm

Råden - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Råden   Råden - Sida 2 Emptytis okt 26, 2010 12:41 am

Jag tror nog att råden skulle kunna innehålla exakt lika mycket om folk bara snabbade upp sina monologer! Nog för att vi kanske pratar extra långsamt inför andra raser för att förstärka alvernas odödlighet, men jag anser att vi inte behöver spela lika hårt på det bland oss själva... Det är endast min personliga åsikt Wink Men om allas "tal" skulle kunna kortas ner en aning så skulle vi få plats med mer diskussioner och spel i bland oss. Just nu känns det som att en person pratar i 10 min och så svarar en annan person i tio min. Visst är det fint med flummiga monologer, men jag skippar hellre dem än allvarliga frågor som verkligen behövs diskuteras igenom ordentligt. Och snälla! Läs inte upp alla intrigpapper ni får ordagrant. Det är ju ingen som orkar lyssna. Det är bättre att försöka göra en förkortat version och om det sedan är någon som är mer intresserad kan de läsa pappret EFTER rådet.

Jag håller med om att vi ska ha mer diskussioner klanerna i mellan och inte bara använda dem för omröstning. Jag skulle föreslå att fakta läggs fram först, sen klandiskussion, sedan en allmän diskussion mellan klanledarna dvs. bara 11 st (alla andra ska/får såklart stanna kvar). Om man vi tillägga ett argument ska det gå genom klanledaren så vi slipper tjaffsa i munnen på varandra. Såklart får man avbryta klanledarna i specifika fall om frågan är känslig för sin rollfigur eller liknande, det höjer ju bara spelet. Ofta känns det dock som folk avbryter även om de inte har något riktigt vettigt att säga (no offence)

Tja... men det är ju bara vad jag tycker... Razz
Till överst på sidan Gå ner
http://eleriasskogsalver.swedishforum.net
Erenquar
Admin
Erenquar


Antal inlägg : 147
Join date : 09-01-21

Råden - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Råden   Råden - Sida 2 Emptytis okt 26, 2010 10:37 am

Tintanië skrev:
Jag tror nog att råden skulle kunna innehålla exakt lika mycket om folk bara snabbade upp sina monologer! Nog för att vi kanske pratar extra långsamt inför andra raser för att förstärka alvernas odödlighet, men jag anser att vi inte behöver spela lika hårt på det bland oss själva... Det är endast min personliga åsikt Wink Men om allas "tal" skulle kunna kortas ner en aning så skulle vi få plats med mer diskussioner och spel i bland oss. Just nu känns det som att en person pratar i 10 min och så svarar en annan person i tio min. Visst är det fint med flummiga monologer, men jag skippar hellre dem än allvarliga frågor som verkligen behövs diskuteras igenom ordentligt.

Håller Verkligen med. Ibland överspelas det något fruktansvärt på hela odödlighetsgrejen. Det finns ingen anledning alls till att prata med halverad hastighet, om man inte avsiktligt vill att alla som lyssnar ska tappa fokus och tröttna.
Till överst på sidan Gå ner
Erenquar
Admin
Erenquar


Antal inlägg : 147
Join date : 09-01-21

Råden - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Råden   Råden - Sida 2 Emptytis okt 26, 2010 10:39 am

Lossë skrev:
Det var en himla bra idé Very Happy
2:a rådet vid cirka 4:e glaset?

Något sånt, kanske lite senare. Och eventuellt skulle vi då också kunna lägga lunchrådet lite tidigare, med någon halvtimma.
Till överst på sidan Gå ner
Górwêleth
Vaiwa
Górwêleth


Antal inlägg : 254
Join date : 09-01-21
Age : 36
Ort : Varierar. För tillfället Grebbestad

Råden - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Råden   Råden - Sida 2 Emptytis okt 26, 2010 8:43 pm

Alltså, jag VÄGRAR äldsteråd!! Och varför? Jo, typ 10% av skogsalverna får hålla råd och ta beslut om sånt som sen ska gälla alla. Det var astråkigt senast och inviga det igen: **** off.
Till överst på sidan Gå ner
Lossë/Laucindë
Lairë
Lossë/Laucindë


Antal inlägg : 286
Join date : 10-05-31
Age : 30
Ort : Falköping

Råden - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Råden   Råden - Sida 2 Emptytis okt 26, 2010 8:58 pm

Råden var väldigt informativa, det hjälpte mig nåt enormt att lära känna världen, så stäng inte ute nån!
Till överst på sidan Gå ner
Erdinen

Erdinen


Antal inlägg : 119
Join date : 09-08-22
Age : 112
Ort : Solna

Råden - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Råden   Råden - Sida 2 Emptytis okt 26, 2010 9:36 pm

Vet inte om det funkar så bra i praktiken men man kan köra två-tre mindre råd samtidigt som man sedan slår ihop för att sammanfatta besluten.

Fördelarna är i alla fall att fler får säga sitt, alverna från olika klaner kommer att spridas ut mer så det blir mer utrymme för spel per alv. Det kan gå snabbare för att fler diskussioner pågår samtidigt.

Nackdelen är nog att det kan bli knepigt om man har två råd är att om man beslutar helt olika om en sak. Därför tror jag det är bättre med tre då blir det majoritet om hur beslutet tas. Sammanfattande av information och beslut kan bli krångligare.

Till överst på sidan Gå ner
http://xorlarrin.blogspot.com/
Erenquar
Admin
Erenquar


Antal inlägg : 147
Join date : 09-01-21

Råden - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Råden   Råden - Sida 2 Emptytis okt 26, 2010 9:40 pm

Erdinen skrev:
Vet inte om det funkar så bra i praktiken men man kan köra två-tre mindre råd samtidigt som man sedan slår ihop för att sammanfatta besluten.

Fördelarna är i alla fall att fler får säga sitt, alverna från olika klaner kommer att spridas ut mer så det blir mer utrymme för spel per alv. Det kan gå snabbare för att fler diskussioner pågår samtidigt.

Nackdelen är nog att det kan bli knepigt om man har två råd är att om man beslutar helt olika om en sak. Därför tror jag det är bättre med tre då blir det majoritet om hur beslutet tas. Sammanfattande av information och beslut kan bli krångligare.


Bra i teori, svårare i praktiken tror jag. Har väldigt svårt att se hur en/flera talare ska kunna styra råden, och hur informationen ska delges, utan att det blir ett himla springande mellan ett stort samlat råd, och tre små?
Till överst på sidan Gå ner
Lossë/Laucindë
Lairë
Lossë/Laucindë


Antal inlägg : 286
Join date : 10-05-31
Age : 30
Ort : Falköping

Råden - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Råden   Råden - Sida 2 Emptytis okt 26, 2010 9:41 pm

Nja.... jag tycker nog att det är bättre att ta en fråga åt gången, så att alla får tillgång till samma info, och samma argument från diskussionen.

EDIT: hoppsan såg inte att Erenquars post kom emellan


Senast ändrad av Lossë den tis okt 26, 2010 9:56 pm, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
Erdinen

Erdinen


Antal inlägg : 119
Join date : 09-08-22
Age : 112
Ort : Solna

Råden - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Råden   Råden - Sida 2 Emptytis okt 26, 2010 9:42 pm

Erenquar skrev:
Erdinen skrev:
Vet inte om det funkar så bra i praktiken men man kan köra två-tre mindre råd samtidigt som man sedan slår ihop för att sammanfatta besluten.

Fördelarna är i alla fall att fler får säga sitt, alverna från olika klaner kommer att spridas ut mer så det blir mer utrymme för spel per alv. Det kan gå snabbare för att fler diskussioner pågår samtidigt.

Nackdelen är nog att det kan bli knepigt om man har två råd är att om man beslutar helt olika om en sak. Därför tror jag det är bättre med tre då blir det majoritet om hur beslutet tas. Sammanfattande av information och beslut kan bli krångligare.


Bra i teori, svårare i praktiken tror jag. Har väldigt svårt att se hur en/flera talare ska kunna styra råden, och hur informationen ska delges, utan att det blir ett himla springande mellan ett stort samlat råd, och tre små?

Det gäller ju för klanerna att medela varandra i förväg om informationen de har fått tag i plus komma överens hur de ska besluta saker och ting.. Dvs det behövs planering något jag inte kan ge er skogsalver creds för Wink (no offence)
Till överst på sidan Gå ner
http://xorlarrin.blogspot.com/
Erenquar
Admin
Erenquar


Antal inlägg : 147
Join date : 09-01-21

Råden - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Råden   Råden - Sida 2 Emptytis okt 26, 2010 10:01 pm

Kan det bero på att vi är 60-100st utspridda, medan xorlarrin är typ 5? Wink

Nej, men jag håller med, vi är väldigt oorganiserade, speciellt jämfört med hur vi skulle kunna vara. Där emot tror jag att det skulle ta väldigt mycket tid och arbete att ha det så?
Till överst på sidan Gå ner
Erdinen

Erdinen


Antal inlägg : 119
Join date : 09-08-22
Age : 112
Ort : Solna

Råden - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Råden   Råden - Sida 2 Emptytis okt 26, 2010 10:11 pm

Erenquar skrev:
Kan det bero på att vi är 60-100st utspridda, medan xorlarrin är typ 5? Wink

Nej, men jag håller med, vi är väldigt oorganiserade, speciellt jämfört med hur vi skulle kunna vara. Där emot tror jag att det skulle ta väldigt mycket tid och arbete att ha det så?

Som sagt no offence, det är svårt att ha det stukturerat om man är många. Xorlarrin är ju i grunden ett gäng gamla vänner som lajvade skogsalver tillsammans. Skogsalvslajvandet har ju gett oss grunden den koordination i både strid och samtal som gör andra nervösa för oss.

Det är därför jag tänkte det kanske blir lite lättare om man delar upp det. Jag själv är lite osäker på om det värkligen kommer att fungera. Däremot tror jag det skulle vara väldigt intressant experiment hur skogsalverna tar beslut om de delades upp i fler råd.
Till överst på sidan Gå ner
http://xorlarrin.blogspot.com/
Erenquar
Admin
Erenquar


Antal inlägg : 147
Join date : 09-01-21

Råden - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Råden   Råden - Sida 2 Emptytis okt 26, 2010 10:28 pm

Erdinen skrev:
Erenquar skrev:
Kan det bero på att vi är 60-100st utspridda, medan xorlarrin är typ 5? Wink

Nej, men jag håller med, vi är väldigt oorganiserade, speciellt jämfört med hur vi skulle kunna vara. Där emot tror jag att det skulle ta väldigt mycket tid och arbete att ha det så?

Som sagt no offence, det är svårt att ha det stukturerat om man är många. Xorlarrin är ju i grunden ett gäng gamla vänner som lajvade skogsalver tillsammans. Skogsalvslajvandet har ju gett oss grunden den koordination i både strid och samtal som gör andra nervösa för oss.

Det är därför jag tänkte det kanske blir lite lättare om man delar upp det. Jag själv är lite osäker på om det värkligen kommer att fungera. Däremot tror jag det skulle vara väldigt intressant experiment hur skogsalverna tar beslut om de delades upp i fler råd.

Haha, none taken, tror inte att det är någon som tar lite konstruktiv kritik mot skogsalvernas organisation som en förolämpning Wink

håller faktiskt med, med lite detaljslipning skulle det nog kunna få skogsalverna att bli mycket mer dynamiska.
Till överst på sidan Gå ner
Faeron

Faeron


Antal inlägg : 48
Join date : 10-09-14
Age : 33
Ort : Stockholm

Råden - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Råden   Råden - Sida 2 Emptytor okt 28, 2010 9:00 am

skulle någon kunna ta upp denna fråga på alvfesten i november? jag är inte så insatt i allt detta med råden och om det är så att det fortfarande är en stor fråga kanske det är bra om man kan snacka lite om det då? det är ändå ganska många som kommer som jag har förstått det Smile
Till överst på sidan Gå ner
Górwêleth
Vaiwa
Górwêleth


Antal inlägg : 254
Join date : 09-01-21
Age : 36
Ort : Varierar. För tillfället Grebbestad

Råden - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Råden   Råden - Sida 2 Emptysön okt 31, 2010 3:07 pm

Ja, jag håller med Faeron. Ta upp detta på alvfesten så kan vi rösta ner dumheterna en gång för alla. Tirion skrev en rad tidigare i den här tråden som jag håller med om. Alla verkar tycka att råden är pesten, men varför? Det är ju bland det roligaste av allt!
Till överst på sidan Gå ner
Erenquar
Admin
Erenquar


Antal inlägg : 147
Join date : 09-01-21

Råden - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Råden   Råden - Sida 2 Emptysön okt 31, 2010 8:16 pm

Górwêleth skrev:
Ja, jag håller med Faeron. Ta upp detta på alvfesten så kan vi rösta ner dumheterna en gång för alla. Tirion skrev en rad tidigare i den här tråden som jag håller med om. Alla verkar tycka att råden är pesten, men varför? Det är ju bland det roligaste av allt!

Vi kan diskutera saken på alvfesten, absolut. Men alla omröstningar som kommer förändra något kommer ske på lajven, när alla närvarar.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Råden - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Råden   Råden - Sida 2 Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Råden
Till överst på sidan 
Sida 2 av 2Gå till sida : Föregående  1, 2

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Elerias Skogsalver :: Lajv :: Allmänt om kampanjen-
Hoppa till: