Elerias Skogsalver
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemPortalLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Material?

Gå ner 
+2
Erenquar
Helerion
6 posters
FörfattareMeddelande
Helerion
Calina
Helerion


Antal inlägg : 95
Join date : 09-06-04
Age : 66
Ort : Västerås

Material? Empty
InläggRubrik: Material?   Material? Emptyons aug 18, 2010 10:10 pm

Jag har funderat på det här med material i våra kläder.

Linne, ylle, vadmal, siden är sånt vi använder. Och det gör människor och andra varelser oxå. Rolling Eyes

Men alver borde ju i samklang med naturen kunna skapa tyger som människor aldrig sett maken till ? What a Face
Skira tyger av nåt okänt material, skimrande färger, mönster/dekorationer som en människa bara har sett i sina drömmar osv, bara det inte är tydligt att det är modernt/syntet/konstgjort.

Vad säger ni? Vi kanske ska starta en Förening för främjandet av alvers rätt till moderna material på lajv - FFFARTMODMAL? (Läs ut det på engelska så blir det kul! Very Happy )
Till överst på sidan Gå ner
Erenquar
Admin
Erenquar


Antal inlägg : 147
Join date : 09-01-21

Material? Empty
InläggRubrik: Sv: Material?   Material? Emptyons aug 18, 2010 11:34 pm

Kunde inte hålla med dig mer, det är ju fantasy och vi är alver - den mest "högteknologiska"/klokaste rasen, så vi lär ju ha hittat på mer än ylle, bommul och linne.
Till överst på sidan Gå ner
Mirdan
Morinthar
Mirdan


Antal inlägg : 25
Join date : 10-07-23
Age : 35
Ort : Stockholm

Material? Empty
InläggRubrik: Sv: Material?   Material? Emptytor aug 19, 2010 5:47 am

Dock är en av främsta anledningarna att jag inte använder syntetmaterial på lajv för att dom brinner jävligt bra så då kan man inte vara allt för nära eldstaden när det är kallt Sad
Till överst på sidan Gå ner
Auringel
Admin
Auringel


Antal inlägg : 172
Join date : 09-02-01

Material? Empty
InläggRubrik: Sv: Material?   Material? Emptytor aug 19, 2010 11:32 am

själv känner jag att syntet inte är så bra för att hålla värmen... och kom inte dragandes med någon fleece för då hamnar det på elden! Twisted Evil

jag känner mig nog mest bekväm med naturmaterialen... lite också för att nybörjare som kanske inte hittat till det här forumet kan komma med galna kreationer som det syns att de är av syntetsmaterial bara för att de sett någon bild och sedan inspirerats utifrån det...

(usch va pesimistisk jag är... ) sedan känns det mer som en högalvsgrej med nya häftiga tyger... skogsalver ska ju vara så "naturliga" som möjligt...

I matväg har jag dock inga problem med att vi har udda saker att äta så som ris, liccis (ingen aning om hur de stavas) och liknande... Wink
Till överst på sidan Gå ner
Helerion
Calina
Helerion


Antal inlägg : 95
Join date : 09-06-04
Age : 66
Ort : Västerås

Material? Empty
InläggRubrik: Sv: Material?   Material? Emptytor aug 19, 2010 10:48 pm

Nooala skrev:
Dock är en av främsta anledningarna att jag inte använder syntetmaterial på lajv för att dom brinner jävligt bra så då kan man inte vara allt för nära eldstaden när det är kallt Sad
Jo, det är en mycket klok observation. pirat
Vi i Taure Tuma håller oss dock inte till den gamla parollen: "Vit man göra stor eld, sitta långt ifrån - röd man göra liten eld, sitta nära", utan har för det mesta en stor och skön eld där vi kan sitta många men långt ifrån även fast det mest sannolikt är alven som är den röda mannen. Och då kan det fungera med syntet i alla fall. pirat
Till överst på sidan Gå ner
Helerion
Calina
Helerion


Antal inlägg : 95
Join date : 09-06-04
Age : 66
Ort : Västerås

Material? Empty
InläggRubrik: Sv: Material?   Material? Emptytor aug 19, 2010 10:51 pm

auringel skrev:
själv känner jag att syntet inte är så bra för att hålla värmen... och kom inte dragandes med någon fleece för då hamnar det på elden! Twisted Evil
Visst, det är helt ok men då får du inte vara med i FFFARTMODMAL !!! Cool
Fast om det gäller värmen så fungerar det utmärkt med underställ i syntet och sen nåt mindre varmt ovanpå. clown
Till överst på sidan Gå ner
Mirdan
Morinthar
Mirdan


Antal inlägg : 25
Join date : 10-07-23
Age : 35
Ort : Stockholm

Material? Empty
InläggRubrik: Sv: Material?   Material? Emptyfre aug 20, 2010 3:58 pm

Helerion skrev:

Vi i Taure Tuma håller oss dock inte till den gamla parollen: "Vit man göra stor eld, sitta långt ifrån - röd man göra liten eld, sitta nära", utan har för det mesta en stor och skön eld där vi kan sitta många men långt ifrån även fast det mest sannolikt är alven som är den röda mannen. Och då kan det fungera med syntet i alla fall. pirat

Men iallafall jag är väldigt frusen av mig, jag gillar tolv lager kläder och sen helst sitta praktiskt taget i elden. Och då är ylle kung, praktiskt taget omöjligt att elda... Sen att det är ett ganska fult tyg får man väl leva med.
Jag har försökt att liva upp min mantel lite genom att färga/bleka in mönster. Blev lite roligare.
Till överst på sidan Gå ner
Lossë/Laucindë
Lairë
Lossë/Laucindë


Antal inlägg : 286
Join date : 10-05-31
Age : 30
Ort : Falköping

Material? Empty
InläggRubrik: Sv: Material?   Material? Emptyfre aug 20, 2010 11:59 pm

nämen..! kan man göra det? coolt! Very Happy *vill se!*
Till överst på sidan Gå ner
Aiwë
Railari
Aiwë


Antal inlägg : 43
Join date : 10-03-19
Ort : Piteå

Material? Empty
InläggRubrik: Sv: Material?   Material? Emptyfre sep 17, 2010 7:27 pm

Prova! Och tipsa gärna om vilka material som fungerar. Smile
Till överst på sidan Gå ner
Lossë/Laucindë
Lairë
Lossë/Laucindë


Antal inlägg : 286
Join date : 10-05-31
Age : 30
Ort : Falköping

Material? Empty
InläggRubrik: Sv: Material?   Material? Emptyfre sep 17, 2010 8:20 pm

måste göra det när jag får tid Smile
Till överst på sidan Gå ner
Mirdan
Morinthar
Mirdan


Antal inlägg : 25
Join date : 10-07-23
Age : 35
Ort : Stockholm

Material? Empty
InläggRubrik: Sv: Material?   Material? Emptylör sep 18, 2010 12:25 am

Jag använde frisörhårblekning på yllet, fungerade utmärkt. Ha inte på det för länge bara då det lätt gör tyget svagt.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Material? Empty
InläggRubrik: Sv: Material?   Material? Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Material?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Elerias Skogsalver :: Utrustning & tips! :: Skisser och idéer-
Hoppa till: