Elerias Skogsalver
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemPortalLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Höstlajv

Gå ner 
+8
Eldaró
Helerion
Thrërion
Imlandiel
Auringel
Górwêleth
Lossë/Laucindë
Salve
12 posters
Gå till sida : Föregående  1, 2, 3  Nästa
FörfattareMeddelande
Imlandiel

Imlandiel


Antal inlägg : 47
Join date : 09-08-18
Age : 40
Ort : Borlänge

Höstlajv - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv - Sida 2 Emptyons jul 14, 2010 8:12 pm

Ja det var den lösning vi kom fram till med. Dessutom kan det ju visa sig på lite andra sätt med; annorlunda klädsel osv. ^^
Till överst på sidan Gå ner
http://www.somnadsboden.se
Lossë/Laucindë
Lairë
Lossë/Laucindë


Antal inlägg : 286
Join date : 10-05-31
Age : 30
Ort : Falköping

Höstlajv - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv - Sida 2 Emptyfre jul 16, 2010 2:56 pm

jaa! vilken stämming XD ltie inlajv-utlänningar XD
Till överst på sidan Gå ner
Eldaró

Eldaró


Antal inlägg : 29
Join date : 09-06-03
Age : 31
Ort : I din dusch

Höstlajv - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv - Sida 2 Emptymån jul 19, 2010 7:29 pm

Utbölingar Höstlajv - Sida 2 Ja
Till överst på sidan Gå ner
Hisriel

Hisriel


Antal inlägg : 54
Join date : 09-08-19
Ort : Göteborg

Höstlajv - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv - Sida 2 Emptytis jul 20, 2010 9:33 pm

Ska det ses som ett ovanligt språk som alla inte talar så hoppas jag ändå att det är okej att alla som känner sig bekväma med att lajva på engelska gör det, eller hur tänker ni? Tycker den här personen att det blir roligast om bara Imlandiel förstår eller är det roligast om den kan prata med så många som möjligt?
Till överst på sidan Gå ner
Galadrim

Galadrim


Antal inlägg : 105
Join date : 09-01-21
Age : 36
Ort : Leksand

Höstlajv - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv - Sida 2 Emptytor jul 22, 2010 9:48 am

Kim: det går ju att göra en ingrejj av det om du väljer att spela Imlandiel.. du gav dig ju av för att leta efter en alvstad i en jättegammal del av skogen där alla alver är överens om att ingen bor. dock hitta du nått och några alver som inte snackar som vi andra utan pratar, yes you guessed it, engelska...detta lärde du dig sen och du fungerar som en tolk för oss andra.

ja visst dom snackar engelska i byn också...men dom är människor, och därigenom helt urblåsta i skallen.

och för att förtydliga, JA, jag längtar jätte mycket till höst lajvet...ni trodde väl inte att ni skulle få ett lajv utan mig Wink
Till överst på sidan Gå ner
Górwêleth
Vaiwa
Górwêleth


Antal inlägg : 254
Join date : 09-01-21
Age : 36
Ort : Varierar. För tillfället Grebbestad

Höstlajv - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv - Sida 2 Emptysön jul 25, 2010 6:16 pm

Jag håller med Gustav om att det kunde gå att göra en rolig grej av det. Jag skulle nog i alla fall föredra att låta Imlandiel tolka Górwêleth i fall av att hon blir tvungen att kommunicera med Alex karaktär. Sen gillar jag väl i och för sig motsättning och sånt som gör det besvärligt i spel och så. Bra idé om att hon skulle kunna ha träffat hans roll i den där urgamla delen av skogen! Jag gillart!

Snart är det höst. idags märks det verkligen på vädret. Jag längtar också till lajvet. Det blir kanonkul!!!
Till överst på sidan Gå ner
Salve

Salve


Antal inlägg : 125
Join date : 09-08-03
Age : 68
Ort : Nacka, Saltsjö-Boo

Höstlajv - Sida 2 Empty
InläggRubrik: EN till fråga bara!   Höstlajv - Sida 2 Emptymån jul 26, 2010 1:06 am

Var det lika dj!?¤#!!^la mycke orm där när ni var i området i helgen som det var i våras?
Vi behövde då inga vaktposter mor kalhygget bakom oss för där kom inga levande/obitna igenom, rena ormgropen....bara kryllade av krälande satyg. affraid
Till överst på sidan Gå ner
Imlandiel

Imlandiel


Antal inlägg : 47
Join date : 09-08-18
Age : 40
Ort : Borlänge

Höstlajv - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv - Sida 2 Emptymån jul 26, 2010 3:31 pm

Ja, det var det vi kom fram till med Gustav. Imlandiel gav sig ju mycket riktigt av och letade efter den där staden, och på sin jakt efter den kom hon över ett gäng alver som pratar engelska som sitt allmänna språk.

De skulle dessutom vara lite annorlunda alver, bergsalver typ, fast inte tvättbjörnar.... jag har lite bråttom nu, men jag ska skriva ner idéen och posta den här när jag kommer hem igen Smile



.....på återseende....
Till överst på sidan Gå ner
http://www.somnadsboden.se
Galadrim

Galadrim


Antal inlägg : 105
Join date : 09-01-21
Age : 36
Ort : Leksand

Höstlajv - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv - Sida 2 Emptymån jul 26, 2010 10:30 pm

ja va fin jag är
Till överst på sidan Gå ner
Imlandiel

Imlandiel


Antal inlägg : 47
Join date : 09-08-18
Age : 40
Ort : Borlänge

Höstlajv - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv - Sida 2 Emptytis jul 27, 2010 9:50 pm

Glömde bort att jag skulle skriva ner idéen och posta den här. XD

Alltså.. idéen lyder så här, markerar OFF-kommentarer som fotnötter:

Som sagt ovan, så begav sig Imlandiel av för att leta efter den mystiska staden. Under sökandet råkade hon så småningom stöta på en bosättning alver österut, i den del av skogen där man länge har varit överens om att inga alver bor.
Dessa alver bor i och omkring de naturligt bildade grottorna vid foten av en sedan länge utdöd vulkan. Dessa alver valde för årtusenden sedan att dra sig tillbaks från världen, ja till och med sina fränder.

Som ett slutet samhälle har dessa alver skapat sin egen historia, sin egen konst och sitt eget språk (1). Grottorna de flyttade in i för så länge sedan har alverna genom tidens varv lärt sig att bearbeta, och där en gång fanns klippsprång, stalagmiter och underjordiska sjöar, finns nu ett samhälle som -om än inte kan rivalisera med Lai Taure Mar- är sinnebilden av ett alviskt samhälle. Valv och utsökt smyckade gångar går som led mellan knytpunkterna i samhället.(2).

Dessa alver bryter inte jorden fanatiskt likt dvärgar, utan de använder endast vad de verkligen behöver. De ädla metaller och ädelstenar de får tag i, sätter de en stor ära vid att skapa oerhört vackra konstverk av.

Som vi vet är generellt sett alla skogsalver jägare. Det gäller inte för dessa alver, utan de är hantverkare och "scholars (3)". Det finns givetvis jägare, annars skulle de inte överleva, men dessa är mer ett undantag än en regel.



(1) Vilket förklarar engelskan
(2) Tänk ett underjordiskt Lothlorien. Bifogar också bilder från spelet LotRO, vilket är den största inspirationen till bosättningen. Bilderna visar Last Homely House i Imladris: bild 1 bild 2
(3) Den som kan påminna mig om vad ordet betyder på svenska får en brownie XD



So... åsikter, tankar, idéer? Spin gärna vidare på vad som finns ^^

/Kim
Till överst på sidan Gå ner
http://www.somnadsboden.se
Górwêleth
Vaiwa
Górwêleth


Antal inlägg : 254
Join date : 09-01-21
Age : 36
Ort : Varierar. För tillfället Grebbestad

Höstlajv - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv - Sida 2 Emptytis jul 27, 2010 10:55 pm

En helt fantastisk idé Kim! Jag gillar detta skarpt! Men det kommer ju innebära att du får tolka Alex åt oss andra, vilket jag också verkligen gillar!
Till överst på sidan Gå ner
Eldaró

Eldaró


Antal inlägg : 29
Join date : 09-06-03
Age : 31
Ort : I din dusch

Höstlajv - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv - Sida 2 Emptyons jul 28, 2010 1:32 am

Galadrim skrev:
ja va fin jag är
ja är finare
Till överst på sidan Gå ner
Galadrim

Galadrim


Antal inlägg : 105
Join date : 09-01-21
Age : 36
Ort : Leksand

Höstlajv - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv - Sida 2 Emptyons jul 28, 2010 2:34 pm

ja du är så litte å gullig så, e rikti liss-pöjk
Till överst på sidan Gå ner
Auringel
Admin
Auringel


Antal inlägg : 172
Join date : 09-02-01

Höstlajv - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv - Sida 2 Emptytor jul 29, 2010 10:42 pm

Lärda män?? akademiker?? Wink får jag min brownie nu?? Wink


jag tycker annars att det är en utmärkt idé... frågan för mig är bara; varför har han valt att ge sig ut i världen nu?? confused om inte tidigare?
Till överst på sidan Gå ner
Imlandiel

Imlandiel


Antal inlägg : 47
Join date : 09-08-18
Age : 40
Ort : Borlänge

Höstlajv - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv - Sida 2 Emptytor jul 29, 2010 11:00 pm

Ja du, det är en bra fråga... vem vet? :O
Till överst på sidan Gå ner
http://www.somnadsboden.se
Auringel
Admin
Auringel


Antal inlägg : 172
Join date : 09-02-01

Höstlajv - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv - Sida 2 Emptytor jul 29, 2010 11:03 pm

mutter.... inte väcka min nyfikenhet så där!!! morr... Suspect thats not nice of you...

aha! han är på jakt efter MINENTERIOS!!!! or maybe not... Suspect
Till överst på sidan Gå ner
Imlandiel

Imlandiel


Antal inlägg : 47
Join date : 09-08-18
Age : 40
Ort : Borlänge

Höstlajv - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv - Sida 2 Emptytor jul 29, 2010 11:41 pm

Vad jag vill föreslå med vår idé ovan är dock:

Alver borde vara rätt duktiga på att snappa upp språk de hör talas mycket. Vilket öppnar för att folk under lajvets gång kan börja prata med stackars Alex, annars har han bara mig att prata med och då storknar han väl Rolling Eyes
Till överst på sidan Gå ner
http://www.somnadsboden.se
Helerion
Calina
Helerion


Antal inlägg : 95
Join date : 09-06-04
Age : 66
Ort : Västerås

Höstlajv - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv - Sida 2 Emptylör jul 31, 2010 11:28 am

Nog kan Helerion som vandrat vida och sett och hört ALLT (och är väldigt blygsam) prata Alex språk halvdant redan dag 1! Smile
Till överst på sidan Gå ner
Galadrim

Galadrim


Antal inlägg : 105
Join date : 09-01-21
Age : 36
Ort : Leksand

Höstlajv - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv - Sida 2 Emptylör jul 31, 2010 3:48 pm

men då faller ju hela idéen att kim hittade dom här alverna och dom levt helt isolerat


[exempel]
...vi snackar alltså typ alver som bott i en otillgänglig (typ) dal...tänk silmarillions Gondolin (som typ inga andra än de alver som bodde där visste vart låg) eller visa ställen i kashmir/syd amerika där ingen visste att det ens fanns bosättningar fram till 1980 talet (ännu senare kanske). flera veckors vandring genom tät snår skog för att ens komma i närheten av bosättningen.

nått jag undrar över dock är om dessa alver hållt kvar vid sin klan eller tappat....enligt mig så borde de fortfarande tillhöra någon klan (orimligt kanske att alla 12 klanerna är representerade så långt från resten av alvsamhället)


för övrigt anser jag att Navle bör förstöras
Till överst på sidan Gå ner
Auringel
Admin
Auringel


Antal inlägg : 172
Join date : 09-02-01

Höstlajv - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv - Sida 2 Emptylör jul 31, 2010 8:34 pm

vad hände med brownien??? blev det jag som vann den?? Wink

Galadrim: det får du väl ta och ta reda på in om det är så eller inte... eller kanske prata med kim utanför forumet så att inte alla vet hur det står till... Wink
föresten känns det som en jobbig idé att förstöra navle.... det blir så mycket att städa upp efteråt... ja i alla fall för de stackars druiderna... Suspect
Till överst på sidan Gå ner
Górwêleth
Vaiwa
Górwêleth


Antal inlägg : 254
Join date : 09-01-21
Age : 36
Ort : Varierar. För tillfället Grebbestad

Höstlajv - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv - Sida 2 Emptysön aug 01, 2010 12:21 pm

Jag vidhåller fortfarande att det finns fler sätt att kommunicera på än med ord. Sen är det klart att alverna förmodligen kommer att börja snappa upp mer och mer av vad Alex-the-elf menar, men jag tror inte att han kommer att behöva känna sig ensam och isolerad för språkets skull. Om inte annat vore det en ganska tråkig ursäkt för att skrota idéen om det här isolerade alvsamhället som det har pratats om, för jag är verkligen sjukt nyfiken på detta!!
Till överst på sidan Gå ner
Helerion
Calina
Helerion


Antal inlägg : 95
Join date : 09-06-04
Age : 66
Ort : Västerås

Höstlajv - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv - Sida 2 Emptysön aug 01, 2010 11:08 pm

Galadrim skrev:
men då faller ju hela idéen att kim hittade dom här alverna och dom levt helt isolerat
flera veckors vandring genom tät snår skog för att ens komma i närheten av bosättningen.

Och dit tror du inte att Helerion har vandrat??? Sad
Nåja, det gör inget. Jag kör på det ni säger. Smile
Till överst på sidan Gå ner
Tintanië
Admin
Tintanië


Antal inlägg : 92
Join date : 09-01-20
Age : 31
Ort : Stockholm

Höstlajv - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv - Sida 2 Emptymån aug 02, 2010 1:27 pm

Kan det inte vara så att de pratar en väldigt uråldrig form av alviska, eller svenska, och det finns de av oss som är mer utbildade än andra. Hade tänkt mig att alverna kim har hittat är överlevare av Linetsir's fall i söder som hände för en VÄLDIGT lång tid sedan. Linetsir var den första riktiga staden som byggdes, grundad av Calinas klanledare Thalion Gildarius. Eftersom överlevarna har levt isolerat sedan den tiden har deras språkutveckling stannat av och det förklarar varför engelskan är relativt likt svenska. De roller som vill interagera med alex direkt kan ju säga att deras roller har studerat gamla språk Lai-Taure-Mar och om uttalet och flödet på språket inte är perfekt är det ju för det är få levande alver som har hört språket talas.

Jag tror även att Linetsir lär ha legat en bra bit bort! Hur länge har kim varit borta? Man kan ju tänka sig att det tar typ upp till ett halvår att komma till ruinerna av Linetsir och sen lär hon väl ha irrat runt för att hitta de överlevande.
Helerion: Det är inte många som vallfärdar till Linetsirs ruiner. Det är nog inget mysigt ställe längre då staden gick under på ett väldigt hemskt sätt (som jag inte har kommit på än, men jag jobbar på det!). Anledningen till att Imlandiel reste dit är för att hon är minnesbärare.

Jag skulle tro att överlevarna borde vara några av de äldre klanerna dvs. Calina, lindelëa, Istima... kanske dock inte Istima... då de borde ha varit så nyfikna på omvärlden att de var tvungna att resa runt. Jag tror att det är fysiskt omöjligt för Istima att stanna på en plats i massa tusen år. Apairë är den enda andra klanen som grundades innan Linetsirs fall. Troligast är dock att överlevarna är en ännu konservativare gren av Calina då de levt isolerat under en längre tid. Men alex kanske inte vill spela Calina. Det är väl upp till honom och om han hellre vill vara typ Istima kan det vara anledningen till att han valde att följa med Kim.

Vad tror ni om konceptet??? Är det bra?? Det är iaf det mest logiska jag kan komma på om man ska utgå från mytologin som jag håller på att skriva.
Till överst på sidan Gå ner
http://eleriasskogsalver.swedishforum.net
Imlandiel

Imlandiel


Antal inlägg : 47
Join date : 09-08-18
Age : 40
Ort : Borlänge

Höstlajv - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv - Sida 2 Emptymån aug 02, 2010 3:26 pm

Hah first off; Tror ni att Imlandiel skulle besvära sig med tät snårskog? (tror alla alviska eder och några till i så fall har uttalats av vår högt värderade minnesbärare ;D)

Det skulle mycket väl kunna vara en uråldrig version av det allmänna språket... vad dalmålet är för svenskan t ex Smile De flesta kanske förstår nått ord eller så, men inte hela språket. För att få till kruxet med de bortglömda alverna (jag gillar namnet... kan man få beställa det på quenya/sindarin?), kan man ju helt enkelt säga att "nutidens" lärda tror att språket är utdött... som runskriften, t ex Smile

Vad gäller klantillhörighet har jag inte frågat vår vän, men han verkar rätt nöjd med vad jag säger åt honom att göra Shocked Men jag ska beskriva de olika klanerna i korthet för honom så får vi se.

Jag tror vi får tals vid Becca, om de bortglömda alverna, Wink MSN:a mig eller något sådant när du ser mig online... jag finns även på skype med samma användarnamn som här Smile EDIT: Eller så kan du ju ringa mig.. PMar mitt mobilnummer Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
http://www.somnadsboden.se
Minerva

Minerva


Antal inlägg : 4
Join date : 09-06-26
Age : 60
Ort : Uppsala

Höstlajv - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv - Sida 2 Emptyfre aug 06, 2010 8:46 pm

En idé kan ju vara att vi druider och magikern kan förstå vad den engelsktalande alven säger och tolka. Druider och magiker anses ju som lärda. Som någon sade tidigare, kanske skulle den engelsktalande tala ett lite gammaldags språk (inget slang osv) men ändå så vi kan förstå vad han säger.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Höstlajv - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv - Sida 2 Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Höstlajv
Till överst på sidan 
Sida 2 av 3Gå till sida : Föregående  1, 2, 3  Nästa

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Elerias Skogsalver :: Lajv :: Kommande Lajv-
Hoppa till: