Elerias Skogsalver
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemPortalLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Splittringen

Gå ner 
+3
Górwêleth
Salve
Galadrim
7 posters
Gå till sida : Föregående  1, 2
FörfattareMeddelande
Auringel
Admin
Auringel


Antal inlägg : 172
Join date : 09-02-01

Splittringen - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Splittringen   Splittringen - Sida 2 Emptyfre feb 19, 2010 3:00 pm

jag kan tyvärr inte hjälpa dig Tintanie... och är nog lika nyfiken som du över anledningen...
Till överst på sidan Gå ner
Isilinwë
Istima
Isilinwë


Antal inlägg : 19
Join date : 09-02-02
Age : 37
Ort : Jakobsberg, Stockholm

Splittringen - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Splittringen   Splittringen - Sida 2 Emptyfre feb 19, 2010 6:35 pm

Jag hoppas verkligen att det ligger mer bakom "splittringen" än att ni vill ha en legitim anledning att kunna skita i råden och göra som ni vill. Det är i alla fall det intryck ni ger utåt, jag hoppas ni är medvetna om det.
Visst förstår vi att ni har flera roller och mycket ansvar under lajvets gång och inte har tid att sitta och leka kak-alver uppe på rådsplatsen, men, att skriva in stora förändringar i hela alvsamhället och rådsbeslut från Lai taure mar som ger er befogenheter att göra vad ni vill oavsett vad vi andra tycker, bara för att ni kan, och utan vettiga in-anledningar tycker jag är respektlöst.
Ni är kontaktpersoner, ni skriver intrigerna och jag tycker inte att det är fel i sig om ni formar intrigerna så att ni har tid för alla era ansvarsområden etc. Men om ni inte skriver intrigerna på ett sådant sätt att andra kan ta det till sig och spela på det så kommer folk att strunta i det ni skriver, som vi märkte förra lajvet. Helt plötsligt så skulle jag bråka med nästan alla mina vänner utan någon vettig anledning. Jag tror jag lugnt kan påstå att det inte bara var jag som hade problem med det.
Till överst på sidan Gå ner
Lendan
Nyeri
Lendan


Antal inlägg : 14
Join date : 09-01-20
Ort : Katrineholm

Splittringen - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Splittringen   Splittringen - Sida 2 Emptyfre feb 19, 2010 11:09 pm

Jag var inte alls med och utarbetade intrigen kring splittringen. Men den hade med hantering av drow-problemet att göra. Här står mer:

http://eleriasskogsalver.swedishforum.net/kommande-lajv-f3/stammningstext-for-nattens-demon-t58.htm

Splittringen i dessa två fraktioner har inte synts säskilt tydligt inlajv. Det som har spelats inlajv gäller. En fraktion på pappret har ingen betydelse om den inte realiseras i spelet, vilket inte riktigt gjordes denna gången.

Personlig så tror jag att klanindelningen skapar nog med grogrund för konflikter (dock kan man ju intriger lätt grunda lite extra för den sakens skull). Vill man försöka skapa fraktioner tror jag att bästa sättet är att gå just via gruppintrigerna och låta fraktionen skapas inlajv. Ge varje lajvare ett incitament att underblåsa en konflikt text, så har man säkert snart fraktioner.

Slutligen, respektlöst vet jag inte, viljan skulle jag säga var god. Rolling Eyes
Till överst på sidan Gå ner
Auringel
Admin
Auringel


Antal inlägg : 172
Join date : 09-02-01

Splittringen - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Splittringen   Splittringen - Sida 2 Emptylör feb 20, 2010 11:31 pm

jag förstår sirr... och jag förstår vad lendan försöker säga...
och kanske är det för att jag är så inne i att skriva för tillfället... (skrivkurs-syndromet) men utan en tydligt påvisad anledning i intrigerna så tycker jag själv att det är lustigt att det ändå är ett så STORT problem hos alverna kunnats skapas utan att någon egentligen vet varför... varför ville inte de andra gå till råden? varför kunde de olika klanerna inte komma överens? motivationen måste tyvärr finnas där annars kommer alla spela utifrån sina egna tycken...
Istima: de tar alla våra böcker och låser in dem i ett hemskt bibliotek
Calina: det var minnsan vi som var de första och det är våra böcker i biblioteket... Otari är dessutom bara en plåga för de äter upp våra havreflan.
Otari: calina är hemska för de tjatar om de där havreflanen som om det vore vi som åt upp dem... det är klart att det är Laires fel... vi äter minsan inga havreflan... de där calina alverna är bara jobbiga pestar...
Laire: nä otari... de är bara stridsgalna dårar hela högen.
Railari: istima är bara ute efter att få lära sig vårat hemliga recept på hjortgryta...
OSV....
ni kanske kan tänka er...

ut ifrån den aspekten kan det bli väldigt stora problem att realistiskt ta in en så stor intrig utan ett djupt och långgående problem eller möjligen ett stort uppblossat problem som är problematiskt just NU!! samma problem kan om tre år ses som smått men just nu är det väldigt stort och man kan inte finna någon lösning...

nå... jag hoppas att jag gjort mig förstådd även denna gång...
Till överst på sidan Gå ner
Tintanië
Admin
Tintanië


Antal inlägg : 92
Join date : 09-01-20
Age : 31
Ort : Stockholm

Splittringen - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Splittringen   Splittringen - Sida 2 Emptysön feb 21, 2010 4:24 am

Hahaha! Snyggt exempel!

Jag tycker att det är för tidigt att inleda en så stor förändring så snart. Personligen tycker jag att de flesta har mycket att sätta sig in i som det är. Vi förde ju in klanerna alldeles nyss och jag tycker att det är nog med "nytt" för ett tag. Vi kan föra in en större intrig i ett senare skede då alla har kommit in i klansystemet ordentligt. Annars blir det nog lite mycket på en gång. Det finns många möjligheter för deltagarna själva att skapa fler mindre (men lika underhållande) intriger.

Om jag har förstått det rätt så är det många som håller på att skriva om sina roller och allmänt uppgradera sitt lajvande. Om man då slänger in någonting helt på slump som folk ska anpassa sig till samtidigt som allt annat håller på att förändras skulle jag i alla fall vara bli redigt förvirrad...

Någon som håller med eller är det bara jag som är totalt ute och cyklar?? Razz

ps. Jag håller dessutom på att skriva ihop den alviska mytologin/historiken vilket kommer att ge många möjligheter att spela på gamla fejder och problem.
Till överst på sidan Gå ner
http://eleriasskogsalver.swedishforum.net
Górwêleth
Vaiwa
Górwêleth


Antal inlägg : 254
Join date : 09-01-21
Age : 36
Ort : Varierar. För tillfället Grebbestad

Splittringen - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Splittringen   Splittringen - Sida 2 Emptytor feb 25, 2010 2:23 pm

Jag håller helt och hållet med Tintanië. Det finns ingen anledning att ha så bråttom. Klanerna är fortfarande en relativt ny grej och jag känner att jag fortfarande håller på att experimentera med Górwêleths liv som Vaiwa. Om jag minns rätt så gällde splittringen huruvida vi skulle ge oss på drow eller inte, och se så bra det blev när vi inte gjorde det. Nu har de allierat sig med artarierna. Bra för oss >.< Jag tror att det skulle kunna växa fram en fraktion ur detta om man ville det, men jag tror inte den ska skrivas, utan snarare spelas fram.

Beträffande det Sirinn skrev så känner jag ungefär likadant. Alverna i Taure Tuma är sedan gammalt goda vänner till Górwêleth och de Vaiwa hon vandrar samman med. Visst försökte vi spela på det kontaktpersonerna skrivit, men det gick verkligen inte. Ska man få ihop en sån intrig måste den få ta längre tid. Vrede skall växa långsamt, irritationen måste få tid på sig, kanske under en period på flera lajv, innan man kan börja tala om ens en början till en fraktion.
Till överst på sidan Gå ner
Galadrim

Galadrim


Antal inlägg : 105
Join date : 09-01-21
Age : 36
Ort : Leksand

Splittringen - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Splittringen   Splittringen - Sida 2 Emptytor mar 04, 2010 3:39 pm

Karro har rätt det handlade ursprungligen om drow frågan, då vissa av klnerna ville vänta och andra ville istället slakta dem fort som f*n.

Min åsikt är den att, samtidigt som det är bra för spelet med en sånn här osämja, så är det alldeles för svårt att spela på när klanerna precis blivit introducerade...och nu verkar det som allt har sprungit ur tyglarna och alla har istället fått sin egna åsikt över varför det uppstod.

det som jag känner starkast för just nu är att vi lägger splittringen på is nu när vi dessutom har nya lägerplatser att upprätta och fixa iordning. det blir helt enkelt för mycket på en gång(inte bara för mig tror jag Neutral ) vi tar istället tag i det hela när vårat samhälle har hittat ny trygghet och alla klaner är säkrade, (vilken poet man är Laughing )


...Ceterum censeo Navlenem esse delendam (=och för övrigt anser jag att Navle bör förstöras)
Till överst på sidan Gå ner
Górwêleth
Vaiwa
Górwêleth


Antal inlägg : 254
Join date : 09-01-21
Age : 36
Ort : Varierar. För tillfället Grebbestad

Splittringen - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Splittringen   Splittringen - Sida 2 Emptytor mar 04, 2010 8:56 pm

Man kan nog se på det som ni skrev som "splittring" som ett osedvanligt hetsigt råd varpå några alver tjurade ett par dagar innan allt var som vanligt igen.
Till överst på sidan Gå ner
Auringel
Admin
Auringel


Antal inlägg : 172
Join date : 09-02-01

Splittringen - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Splittringen   Splittringen - Sida 2 Emptymån mar 08, 2010 5:26 pm

det låter som en väldigt bra idé att lägga splittringen på is nu när vi ändå ska hela rasket en bra bit... vi kan se det som att alla vedermödor med att flytta har gjort oss sams för en liten tid framöver... för själv har jag inget emot en splittring... det verkar riktigt kul att spela på... NÄR MAN HAR KOLL PÅ VEM SOM ÄR AV VILKEN KLAN OCH HAR LITE KOLL PÅ SIN EGEN KLAN... så när allt lugnat ned sig igen och vi känner att nu börjar lägerlivet bli alldeles för puttinuttit så kan vi dra upp den igen... Smile
Till överst på sidan Gå ner
Galadrim

Galadrim


Antal inlägg : 105
Join date : 09-01-21
Age : 36
Ort : Leksand

Splittringen - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Splittringen   Splittringen - Sida 2 Emptysön apr 04, 2010 12:24 pm

ok, då va de avklarat, splittringen är öveblåst...(de är min slutsats eftersom ingen motsäger förslaget)
Till överst på sidan Gå ner
Górwêleth
Vaiwa
Górwêleth


Antal inlägg : 254
Join date : 09-01-21
Age : 36
Ort : Varierar. För tillfället Grebbestad

Splittringen - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Splittringen   Splittringen - Sida 2 Emptysön apr 04, 2010 10:37 pm

Lås tråden?
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Splittringen - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Splittringen   Splittringen - Sida 2 Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Splittringen
Till överst på sidan 
Sida 2 av 2Gå till sida : Föregående  1, 2

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Elerias Skogsalver :: Lajv :: Kommande Lajv-
Hoppa till: