Elerias Skogsalver
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemPortalLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Inför Nästkommande Vårlajv

Gå ner 
+5
Helerion
Galadrim
Erenquar
Ariath
Celith
9 posters
FörfattareMeddelande
Celith

Celith


Antal inlägg : 19
Join date : 09-07-01
Age : 37
Ort : Uppsala

Inför Nästkommande Vårlajv Empty
InläggRubrik: Inför Nästkommande Vårlajv   Inför Nästkommande Vårlajv Emptymån aug 17, 2009 6:42 pm

Det har som några av er säkert vet varit en teaterfest hor Karolina nyligen och ett litet minilajv som vi höll under fredagsnatten vid en lägereld. Dagen där på så diskuterade jag och Love lite allmänt om hur stämningen var vid lägerelden. Och den generella stämningen alverna emellan. Och vi kom fram till att den var väldigt bitter, dyster och deprimerande. Det är för många alver vars bakgrunder består av att deras släkten har jagats och våldtagits utav alla möjligt otyg. Eller att de är psykiskt nedbrutna och lever inte för något annat än krig och är helt kalla. Celiths egna historia är inte allt för ljus heller, och jag är sjukt trött på att vara denna bittra, dystra och smått krigiska roll.

Därför tänkte jag och Love försöka samla ihop en grupp på okänd storlek som bryter normen och faktiskt är glada och älskar allt livet och dagarna har att ge. Vi vill spela musik, dansa, sjunga och vara utåtriktade istället för att vara instängda bakom trädens murar. Vi vill synas, höras och märkas.

Jag personligen hade tänkt att åka som en ny roll. En eldigare, gladare och mycket mera utåtriktad sådan. Klädd i höstens sprakande färger och med ett humör som inte är mindre färgglatt.

Tänkte kolla om det finns några andra som är sugna på att följa med, eller om ni har tankar och åsikter om det hela? Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.johart.se
Ariath




Antal inlägg : 37
Join date : 09-05-08

Inför Nästkommande Vårlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Inför Nästkommande Vårlajv   Inför Nästkommande Vårlajv Emptymån aug 17, 2009 7:32 pm

Jag håller med dig om att interaktionen alver i mellan brukar var extremt stel. Jag tror att det är av samma anledning som många av våra roller har en så dyster bakgrund. Många har skapat sina roller för att vara "Aragorn" typen som är ute och räddar världen, men sedan får man problem när man inte räddar världen eftersom karaktärerna inte innehåller tillräckligt mycket djup för att ge material att bygga en vänskaplig diskussion på.

Våra alver är helt enkelt ytliga.

Hur många av er har funderat över vilken sorts musik er alv gillar, eller vem som hennes favorit poet, eller vem hon tycker lagar den bästa blåbärspajen. Det är ju sådana vardagssaker som våra alver logiskt sett borde prata om när de inte är ute och räddar världen.

Jag tror att en annan lösning på problemet är att alla innan lajvet kommer på saker de vill prata om.
Det kan vara allt från vem som är den bäste skomakaren i norrskog till vilken sorts yxa ni föredrar när ni hugger ved.

Med det sagt så skall jag säga att det vore helkul om någon startade en grupp med mer muntra alver, eller om man vill ta taken ännu längre kan man ju starta ett alviskt värdshus. En plats dit man skaffar sittmöjligheter, en eld och ett stort tak. Tänk allmänna elden, som den naturliga samlingspunkten dit alla går för att träffas och prata.


Senast ändrad av Ariath den mån aug 17, 2009 10:26 pm, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan Gå ner
Celith

Celith


Antal inlägg : 19
Join date : 09-07-01
Age : 37
Ort : Uppsala

Inför Nästkommande Vårlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Inför Nästkommande Vårlajv   Inför Nästkommande Vårlajv Emptymån aug 17, 2009 7:51 pm

Så sant som det är sagt Ariath! Och jag faller själv under titeln av att ha en ytlig och "tråkig" roll utan djup. Det finns inte lager i min roll. Och många gånger känner jag att man saknar motparter att spela mot. Även om man har en tydlig punkt man vill spela ut efter så är det sällan, om någonsin, någon som lägger märke till det eller vet om det. Handlar väl till största delen om dåligt förberedande.
Men samtidigt så känns det mer lockande att prova på en annan typ utav roll. En ny start, ett tillfälle till att göra saker bättre! Därför känner jag mig sjukt sugen på den här idéen om gruppen som kommer att vara elden bland alverna!

Ett alviskt värdshus hade faktiskt varit helt sjukt grymt! Men frågan är om vi kan få rättigheter att få sälja lite kakor och bakelser där av Hasse? Och cider möjligtvis. Det hade verkligen varit helt underbart. Det hade nog även lockat nya spelar till Alverna också då jag vet att många undviker att spela dem då de framstår som så sjukt tråkiga.
Jag tror även att det kan vara bra om det byggs in mera intriger oss alver emellan. Även om klanuppdelningarna försöker att skapa detta så kan det vara bra att ha något personligt emot någon annan. Skrivet utav Gustav eller Erik.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.johart.se
Erenquar
Admin
Erenquar


Antal inlägg : 147
Join date : 09-01-21

Inför Nästkommande Vårlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Inför Nästkommande Vårlajv   Inför Nästkommande Vårlajv Emptymån aug 17, 2009 10:11 pm

Härligt initiativ!
Till överst på sidan Gå ner
Galadrim

Galadrim


Antal inlägg : 105
Join date : 09-01-21
Age : 36
Ort : Leksand

Inför Nästkommande Vårlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Inför Nästkommande Vårlajv   Inför Nästkommande Vårlajv Emptyons aug 19, 2009 9:21 pm

yay, hippie elves,just what I need...ne dåRazz

vette fan om ni ens får sälja cider johan...hasse är ordentligt strickt på de där...

däremot så kommer de till våren att bildas en ny by där stendal har legat de senaste lajven, en by som är till för skogsfolk och kommer att heta Tyr. där det skall finnas ett Värdshus, follow me on this, bo i byn med gruppen och driv värdshuset

och jag ska ha 15% av intäkterna king
Till överst på sidan Gå ner
Helerion
Calina
Helerion


Antal inlägg : 95
Join date : 09-06-04
Age : 66
Ort : Västerås

Inför Nästkommande Vårlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Inför Nästkommande Vårlajv   Inför Nästkommande Vårlajv Emptyons aug 19, 2009 9:45 pm

Ariath skrev:
En plats dit man skaffar sittmöjligheter, en eld och ett stort tak. Tänk allmänna elden, som den naturliga samlingspunkten dit alla går för att träffas och prata.
Men är det bara det ni önskar så är ni alla välkomna till Orin Tirith och Taure tuma för att frottera er med alver från Maranwë och Calindas klaner. Razz Cool Very Happy
Eller ska vi kanske skapa en sån plats mitt i alvskogen, där vi återförde Minenteros??? Cider går ju att fixa genom att alla pyntar för en flaska, och sen får man dricka fritt. Då borde det i alla fall räcka till två kvällar ...
Vi behöver bara en helikopter som transporterar dit det. Rolling Eyes
Till överst på sidan Gå ner
Górwêleth
Vaiwa
Górwêleth


Antal inlägg : 254
Join date : 09-01-21
Age : 36
Ort : Varierar. För tillfället Grebbestad

Inför Nästkommande Vårlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Inför Nästkommande Vårlajv   Inför Nästkommande Vårlajv Emptyons aug 19, 2009 9:51 pm

Då hälsar jag hälre på Taure Tuma. Lizariana gör jättegoda varma mackor cheers
Till överst på sidan Gå ner
Hisriel

Hisriel


Antal inlägg : 54
Join date : 09-08-19
Ort : Göteborg

Inför Nästkommande Vårlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Inför Nästkommande Vårlajv   Inför Nästkommande Vårlajv Emptysön aug 23, 2009 9:34 pm

Celith skrev:
Ett alviskt värdshus hade faktiskt varit helt sjukt grymt! Men frågan är om vi kan få rättigheter att få sälja lite kakor och bakelser där av Hasse? Och cider möjligtvis.

Kan vi komma överens om att alla tar med sig ett extra paket te/kakor/cider och sen skapar vi våra egna gratis-caféer vid varje lägereld? Eller, varför begränsa sig till lägret, vi kan väl ta med en bjudpåse med nötter och torkad frukt när vi går ut också? Och så lägger vi bort all blyghet, om någon bjuder så ät med god aptit och berätta en rolig anekdot som utbyte.

[EDIT:]
PS
Jag har i princip alltid mat och vatten med mig. Kom och tigg om du är hungrig, törstig, sugen eller sällskapssjuk.
DS
Till överst på sidan Gå ner
Isilinwë
Istima
Isilinwë


Antal inlägg : 19
Join date : 09-02-02
Age : 37
Ort : Jakobsberg, Stockholm

Inför Nästkommande Vårlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Inför Nästkommande Vårlajv   Inför Nästkommande Vårlajv Emptytis dec 08, 2009 4:41 pm

Appropå värdshus har vi, de redan muntra alverna i Lhonnfennas, redan försökt oss på att få tillstånd att sälja från hasse men han var helt emot det. Men istället har vi själva köpt in extra kakor, cider och mat just för att kunna bjuda. Dock var det enbart svartblod och drower som kom och hälsade på, så vi gav upp det projektet och gav oss ut på äventyr istället. Men om ni lovar att hälsa på oss så stannar vi hemma med våra sånger och sagor med glädje Wink
Nu i vår kommer Lhonnfennas att ligga mitt emellan taure tuma och embla så det är bara att titta förbi.
Till överst på sidan Gå ner
Górwêleth
Vaiwa
Górwêleth


Antal inlägg : 254
Join date : 09-01-21
Age : 36
Ort : Varierar. För tillfället Grebbestad

Inför Nästkommande Vårlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Inför Nästkommande Vårlajv   Inför Nästkommande Vårlajv Emptytor dec 10, 2009 3:03 pm

Det där med att sälja mellan alver känns jävligt oalviskt enligt mig... Jag tror snarare vi helt enkelt ger varandra det vi behöver.
Till överst på sidan Gå ner
Silmarill

Silmarill


Antal inlägg : 17
Join date : 09-10-03
Age : 32
Ort : Sigtuna

Inför Nästkommande Vårlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Inför Nästkommande Vårlajv   Inför Nästkommande Vårlajv Emptylör dec 12, 2009 9:18 pm

Amen precis Smile vi delar alltid med oss till varann, som vanligt.
Jag tycker absolut det kan va kul med lite cheer up vid lägerelden. Ungefär som skogsalverna i sagan om ringen eller Bilbo ska det va Smile
PS: Celith, ni ska väl va alver?
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Inför Nästkommande Vårlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Inför Nästkommande Vårlajv   Inför Nästkommande Vårlajv Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Inför Nästkommande Vårlajv
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Elerias Skogsalver :: Lajv :: Kommande Lajv-
Hoppa till: