Elerias Skogsalver
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemPortalLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Varför Sindarin?

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Rácanórimë

Rácanórimë


Antal inlägg : 61
Join date : 09-08-04
Age : 32
Ort : Thule

Varför Sindarin? Empty
InläggRubrik: Varför Sindarin?   Varför Sindarin? Emptytis aug 04, 2009 11:29 pm

ehm liten fråga.
varför vill folk att man skall lära sig Sindarin när redan standarden är satt till Quenyan i och med Aiya och Namarië (båda orden är quenya och alla använder dem) då de lärs ut offträffen kvällen innan lajvet.

skapar inte två språk då en kausal splittring?

pusselipuss
Till överst på sidan Gå ner
Górwêleth
Vaiwa
Górwêleth


Antal inlägg : 254
Join date : 09-01-21
Age : 36
Ort : Varierar. För tillfället Grebbestad

Varför Sindarin? Empty
InläggRubrik: Sv: Varför Sindarin?   Varför Sindarin? Emptyons aug 05, 2009 11:14 pm

Fan vad du ska pussas hela tiden >.<

Jag tycker (som jag sa i den andra tråden) att quenyan är sjukt mycket lättare att tillgodogöra sig. Och dessutom så är den väl etablerad i Eleriavärlden. Däremot i någon annan kampanj, som kanske just ska startas, skulle man kunna välja Sindarin redan från början.
Till överst på sidan Gå ner
Erenquar
Admin
Erenquar


Antal inlägg : 147
Join date : 09-01-21

Varför Sindarin? Empty
InläggRubrik: Sv: Varför Sindarin?   Varför Sindarin? Emptymån aug 17, 2009 5:19 pm

För att förtydliga: Quenya är den form av alviska vi använder. Där emot är inte sindarin förbjudet, och det är fritt fram för var och en att använda det (även om det blir väldigt komplicerat).
Till överst på sidan Gå ner
Rácanórimë

Rácanórimë


Antal inlägg : 61
Join date : 09-08-04
Age : 32
Ort : Thule

Varför Sindarin? Empty
InläggRubrik: Sv: Varför Sindarin?   Varför Sindarin? Emptytis aug 18, 2009 7:06 pm

det är lite roligt att jag har fått två svar om varför man inte skall ändra till sindarin när jag själv sagt det...
jag tycker att tråden kan låsas
Till överst på sidan Gå ner
Erenquar
Admin
Erenquar


Antal inlägg : 147
Join date : 09-01-21

Varför Sindarin? Empty
InläggRubrik: Sv: Varför Sindarin?   Varför Sindarin? Emptytis aug 18, 2009 10:08 pm

Du har fått flera medhåll om att quenya är bättre lämpat, och motiveringar till det, samt ett förtydligande om vilket språk vi använder?
Ingen har argumenterat emot dig.
Till överst på sidan Gå ner
Pityarië

Pityarië


Antal inlägg : 30
Join date : 09-07-20
Age : 31
Ort : Örebro

Varför Sindarin? Empty
InläggRubrik: Sv: Varför Sindarin?   Varför Sindarin? Emptytis aug 18, 2009 10:52 pm

det är väll just av den anledningen han vill låsa den!? Om jag förstår det hella rätt?
Till överst på sidan Gå ner
Erenquar
Admin
Erenquar


Antal inlägg : 147
Join date : 09-01-21

Varför Sindarin? Empty
InläggRubrik: Sv: Varför Sindarin?   Varför Sindarin? Emptytis aug 18, 2009 11:07 pm

Jag uppfattade det som att Rácanórimë blev förvirrad och trodde att carro och jag argumenterade emot honom, och det var bara det jag svarade på. Jag kan ju mycket väl ha missuppfattat det.

Låsa trådar görs bara om det behövs, dvs om en tråd spårat ur helt, men inte bör raderas, eller för att inte skapa vidare förvirring i en frågeställning (som på de flesta andra forum). Om vi låser tråden bara för att diskussionen just nu är färdig, hindrar det andra från att senare engagera sig i tråden och diskussionen, och tvingar dem att skapa en ny för samma/likande ämne. Eftersom vi har ett begränsat utrymme på hemsidan, är det inte speciellt önskvärt.
Till överst på sidan Gå ner
Rácanórimë

Rácanórimë


Antal inlägg : 61
Join date : 09-08-04
Age : 32
Ort : Thule

Varför Sindarin? Empty
InläggRubrik: Sv: Varför Sindarin?   Varför Sindarin? Emptytis aug 18, 2009 11:22 pm

Anledningen till att jag tycker att den skall låsas är att den är onödig då den förra tråden angående diskussionen Quenya eler Sindarin låstes med de slutliga orden "Quenya stannat som standardspråk i Eleria". Denna tråd är en sidotråd till den gamla och när den låstes tappade den här tråden sin mening.
Till överst på sidan Gå ner
Erenquar
Admin
Erenquar


Antal inlägg : 147
Join date : 09-01-21

Varför Sindarin? Empty
InläggRubrik: Sv: Varför Sindarin?   Varför Sindarin? Emptytis aug 18, 2009 11:57 pm

Den gamla tråden skapades av oss, för att göra en undersökning kring intresset av språkbyte. Något sådant fanns inte, och för att ingen skulle tro att vi fortfarande var på väg att byta (vilket många har gjort), låstes tråden.

Skönt att höra att du har fått svar. Där emot är det många som har funderingar om varför vi använder quenya, och varför vissa vill ha sindarin (vi får väldigt ofta mail kring detta), som kan ha glädje av denna tråd.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Varför Sindarin? Empty
InläggRubrik: Sv: Varför Sindarin?   Varför Sindarin? Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Varför Sindarin?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Varför kan jag inte svara via mobilen?
» Snabbkurs i Sindarin
» Väldigt offiga Sindarin meningar
» Kanske Byta helt till sindarin??

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Elerias Skogsalver :: I Eldalië :: I lambë eldaiva - Alviska-
Hoppa till: