Elerias Skogsalver
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemPortalLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Höstlajv

Gå ner 
+8
Eldaró
Helerion
Thrërion
Imlandiel
Auringel
Górwêleth
Lossë/Laucindë
Salve
12 posters
Gå till sida : 1, 2, 3  Nästa
FörfattareMeddelande
Salve

Salve


Antal inlägg : 125
Join date : 09-08-03
Age : 67
Ort : Nacka, Saltsjö-Boo

Höstlajv Empty
InläggRubrik: Höstlajv   Höstlajv Emptyfre jun 25, 2010 12:41 am

Nu börjar det bli dax att hålla en vecka ren i kalendern så NÄR ÄR LAJVET?
Kan inen spränga den där EH sidan som ändå aldrig funkar och sprida info någon annan stans, eller har jag missat något? scratch
Möten planeras tom mitten av September,,, NU! affraid
Till överst på sidan Gå ner
Lossë/Laucindë
Lairë
Lossë/Laucindë


Antal inlägg : 286
Join date : 10-05-31
Age : 30
Ort : Falköping

Höstlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv Emptyfre jun 25, 2010 10:26 am

lajvet är den 8-12 sept. om det var det du undrade...

kolla på spelkalendern eller eleria-sidan
Till överst på sidan Gå ner
Górwêleth
Vaiwa
Górwêleth


Antal inlägg : 254
Join date : 09-01-21
Age : 36
Ort : Varierar. För tillfället Grebbestad

Höstlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv Emptyfre jun 25, 2010 3:05 pm

Bra att våra nybörjare har koll!
Till överst på sidan Gå ner
Lossë/Laucindë
Lairë
Lossë/Laucindë


Antal inlägg : 286
Join date : 10-05-31
Age : 30
Ort : Falköping

Höstlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv Emptyfre jun 25, 2010 3:15 pm

självklart ;D
Till överst på sidan Gå ner
Auringel
Admin
Auringel


Antal inlägg : 172
Join date : 09-02-01

Höstlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv Emptyfre jun 25, 2010 4:39 pm

så vilka planerar komma på höstlajvet?

Till överst på sidan Gå ner
Lossë/Laucindë
Lairë
Lossë/Laucindë


Antal inlägg : 286
Join date : 10-05-31
Age : 30
Ort : Falköping

Höstlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv Emptyfre jun 25, 2010 6:09 pm

*opererar på ca 100 extra armar, och räcker upp allihop!*

lääääääängtar såååååååååååå myckeeeeeeeeeeeet!!!
Till överst på sidan Gå ner
Imlandiel

Imlandiel


Antal inlägg : 47
Join date : 09-08-18
Age : 40
Ort : Borlänge

Höstlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv Emptyfre jun 25, 2010 10:05 pm

Hej!

Jag och engelskt sällskap kommer på höstlajvet! Under förutsättning att vi kan åka med FD 'Oron Tirin' gruppen, så kommer jag gärna i kontakt med ledare för gruppen för planering Smile

Jag vet däremot inte om jag ska skrota Imlandiel och komma med min nya roll Keidarin tillsammans med Alex (ja, engelskt sällskap har ett namn! :O ).... åsikter?

/Kim

PS: Glad midsommar!
Till överst på sidan Gå ner
http://www.somnadsboden.se
Lossë/Laucindë
Lairë
Lossë/Laucindë


Antal inlägg : 286
Join date : 10-05-31
Age : 30
Ort : Falköping

Höstlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv Emptyfre jun 25, 2010 10:57 pm

Kan nån lägga in lajvet i kalendern? eller brukar ni göra det? XD


omg lol har varannan post i denna tråden! sry för spammandet XD
Till överst på sidan Gå ner
Auringel
Admin
Auringel


Antal inlägg : 172
Join date : 09-02-01

Höstlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv Emptyfre jun 25, 2010 11:06 pm

Lossë... det är kul med aktiva medlemmar... so please keep it up..

kim... varför inte... du har varit borta ett tag nu... även om det kan bli svårt för oss gamlingar att haka på men om du vill byta så har du ju en utmärkt chans till det nu.. det blir svårare om du kommer tillbaka med imlandiel först för att sedan byta till nästa lajv... Wink
Till överst på sidan Gå ner
Górwêleth
Vaiwa
Górwêleth


Antal inlägg : 254
Join date : 09-01-21
Age : 36
Ort : Varierar. För tillfället Grebbestad

Höstlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv Emptylör jun 26, 2010 2:09 am

En nyfiken fråga bara: Hur löser de engelska lajvarna språket?
Till överst på sidan Gå ner
Imlandiel

Imlandiel


Antal inlägg : 47
Join date : 09-08-18
Age : 40
Ort : Borlänge

Höstlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv Emptylör jun 26, 2010 2:07 pm

Ja, det är också något vi måste lösa. Jag vet inte hur EH ser på saken, men jag skulle föreslå att engelska bara är en annan variant av det språk vi talar. På det viset blir det lättare för oss alla att interagera med Alex, och han får lite roligare än om bara han och jag "kan" engelska inlajv... vad tror ni?

-Kim
Till överst på sidan Gå ner
http://www.somnadsboden.se
Lossë/Laucindë
Lairë
Lossë/Laucindë


Antal inlägg : 286
Join date : 10-05-31
Age : 30
Ort : Falköping

Höstlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv Emptylör jun 26, 2010 2:38 pm

så att det är typ 2 "allmänna språk" inlajv?
Till överst på sidan Gå ner
Imlandiel

Imlandiel


Antal inlägg : 47
Join date : 09-08-18
Age : 40
Ort : Borlänge

Höstlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv Emptylör jun 26, 2010 2:48 pm

Ja, typ. Jag ska höra av mig till EH nu i veckan och se vad Hasse tycker om saken, det kanske är lättast :S
Till överst på sidan Gå ner
http://www.somnadsboden.se
Górwêleth
Vaiwa
Górwêleth


Antal inlägg : 254
Join date : 09-01-21
Age : 36
Ort : Varierar. För tillfället Grebbestad

Höstlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv Emptylör jun 26, 2010 9:40 pm

Det som är lite spännande med den aspekten är mest att om någon har råkat försäga sig och sagt "sorry" eller liknande under något lajv har alla blängt asmycket. Engelskan har helt enkelt varit ett offmoment. (Åtminstone så länge som jag har vart med). Kan inte din kompis Alex köra samma grej som Erësséa och helt enkelt inte tala? Sen kanske du (imlandiel) kan förklara saker för honom på engelska avsides när andra inte hör? Jag vill inte verka anti mot din vän, för det är jag verkligen inte. Det är mest bara det att det engelska språket har varit ett offmoment så länge att jag inte vet riktigt hur man ska ställa sig till att använda det. För oavsett vad Hasse säger så kan lajvarna reagera på ett annat sätt. Om andra raser exempelvis hör oss prata engelska så får man höra efter lajvet hur offiga skogsalverna var osv.

En annan variant är ju att man gör om engelskan till ett språk som Alex alv talar och som Imlandiel förstår hjälpligt, men som vi andra inte förstår ett dyft av. Det skulle kunna bli roligt. Men i sånt fall måste det klargöras innan lajvet (typ på offmötet) att det engelska språket INlajv inte är engelska, utan helt enkelt ett språk vilket är det enda alex alv talar, och att om man vill kommunicera med honom så får man göra det antingen genom Imlandiel eller vara kreativ i sitt kroppsuttryck.
Till överst på sidan Gå ner
Imlandiel

Imlandiel


Antal inlägg : 47
Join date : 09-08-18
Age : 40
Ort : Borlänge

Höstlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv Emptylör jun 26, 2010 11:41 pm

Jag ställer mig ganska tvivlande till vad du skriver Karro, det ska ju vara kul för vem det än månde vara som inte är svensk att åka på lajven. Jag vill mig minnas att mörkeralverna från början (pre-2002) använde engelskan som "sitt" språk, men att Enhörningen valde att ta bort det för att inte krångla till det för utländska gäster som i så fall skulle bli begränsade till att endast spela mörkeralver för att överhuvud taget få ut något av att åka.

Jag tror dessutom att det är lätt att haka upp sig på engelska som ett off-moment, när det i enkelhetens namn bara är att ignorera det på samma sätt som man bortser från bilspår, elledningar och för att dra det till sin spets, glasögon. Vi kan knappast be alla som inte kan bära linser att spela att de är blinda, eller hur? Wink

Och jag kan verkligen inte förstå varför vi ska ta stora omvägar som med största sannolikhet sänker upplevelsen för utländska gäster (och de i gästernas närhet) bara för att andra lajvare inte har nåt bättre för sig än att klaga på varandra. Om folk vill lägga sin energi på att tycka att alverna eller vem det nu än gäller är OFFiga när man anpassar spelet för alla så får de väl göra det.

Jag tror att det är lättast att man helt enkelt ser engelskan som en variant av det allmänna språket - som vad norska är för svenska, till exempel - och inte lägger för stor uppmärksamhet vid det. Är det inte OFFigare att hela tiden få försöka komma ihåg att man inte kan engelska IN, än att bara se det som en dialekt?

Det -kommer- att bli ett OFF-moment om vi skapar ett problem kring något som egentligen inte är ett, och diskuterar det till vi storknar.

Summa summarum så tror jag att du gör en höna av en fjäder här, Karro, även om jag kan förstå hur du tänker.



Till överst på sidan Gå ner
http://www.somnadsboden.se
Górwêleth
Vaiwa
Górwêleth


Antal inlägg : 254
Join date : 09-01-21
Age : 36
Ort : Varierar. För tillfället Grebbestad

Höstlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv Emptysön jun 27, 2010 8:47 pm

Jag är nerargumenterad. Bra att du får mig att skärpa till mig; Imlandiel. Du har helt rätt i det du skriver. Det är bara jag som är konservativ och dum.
Till överst på sidan Gå ner
Imlandiel

Imlandiel


Antal inlägg : 47
Join date : 09-08-18
Age : 40
Ort : Borlänge

Höstlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv Emptysön jun 27, 2010 9:01 pm

Ha! Jag önskar nu bara att fler kunde säga så där! Du är en stjärna på min himmel Karro! Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
http://www.somnadsboden.se
Salve

Salve


Antal inlägg : 125
Join date : 09-08-03
Age : 67
Ort : Nacka, Saltsjö-Boo

Höstlajv Empty
InläggRubrik: Jaja   Höstlajv Emptysön jun 27, 2010 10:46 pm

Górwêleth skrev:
Bra att våra nybörjare har koll!
Embarassed
Till överst på sidan Gå ner
Salve

Salve


Antal inlägg : 125
Join date : 09-08-03
Age : 67
Ort : Nacka, Saltsjö-Boo

Höstlajv Empty
InläggRubrik: Nu blir det jobbigt   Höstlajv Emptysön jun 27, 2010 10:59 pm

Det Karro säger är att det i allmänhet tolkas som offmoment att vi svensktalande drar till med engelska slanguttryck i tid och otid och så är det, mao ingen höna bara fjädrar Wink
men va fn dom som hör det skjuter vi Basketball
Och så dessa nybörjare, helskönt att ni håller sidan vid liv! ös på bara cheers

Imlandiel skrev:
Jag ställer mig ganska tvivlande till vad du skriver Karro, det ska ju vara kul för vem det än månde vara som inte är svensk att åka på lajven. Jag vill mig minnas att mörkeralverna från början (pre-2002) använde engelskan som "sitt" språk, men att Enhörningen valde att ta bort det för att inte krångla till det för utländska gäster som i så fall skulle bli begränsade till att endast spela mörkeralver för att överhuvud taget få ut något av att åka.

Jag tror dessutom att det är lätt att haka upp sig på engelska som ett off-moment, när det i enkelhetens namn bara är att ignorera det på samma sätt som man bortser från bilspår, elledningar och för att dra det till sin spets, glasögon. Vi kan knappast be alla som inte kan bära linser att spela att de är blinda, eller hur? Wink

Och jag kan verkligen inte förstå varför vi ska ta stora omvägar som med största sannolikhet sänker upplevelsen för utländska gäster (och de i gästernas närhet) bara för att andra lajvare inte har nåt bättre för sig än att klaga på varandra. Om folk vill lägga sin energi på att tycka att alverna eller vem det nu än gäller är OFFiga när man anpassar spelet för alla så får de väl göra det.

Jag tror att det är lättast att man helt enkelt ser engelskan som en variant av det allmänna språket - som vad norska är för svenska, till exempel - och inte lägger för stor uppmärksamhet vid det. Är det inte OFFigare att hela tiden få försöka komma ihåg att man inte kan engelska IN, än att bara se det som en dialekt?

Det -kommer- att bli ett OFF-moment om vi skapar ett problem kring något som egentligen inte är ett, och diskuterar det till vi storknar.

Summa summarum så tror jag att du gör en höna av en fjäder här, Karro, även om jag kan förstå hur du tänker.



Till överst på sidan Gå ner
Auringel
Admin
Auringel


Antal inlägg : 172
Join date : 09-02-01

Höstlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv Emptymån jun 28, 2010 2:01 pm

hmmm... med tanke på att jag är jätte dålig på att förstå norska så kanske vi ska se det som ett STORT offmoment i fortsättningen?? Suspect elller så kanske vi alla helt enkelt bara ska prata svenska med varandra och skippa orchiskan, quenyan och sindarin... clown

allvarligt... språk är språk... det spelar ingen roll vilket språk vi talar... bara alla kan få ha så roligt som det bara går och skaffa sig upplevelser som ökar våra förmågor att förstå och ha roligt tillsammans så spelar det väl ingen roll vilket språk vi tilltalar varandra på... eller?
Till överst på sidan Gå ner
Salve

Salve


Antal inlägg : 125
Join date : 09-08-03
Age : 67
Ort : Nacka, Saltsjö-Boo

Höstlajv Empty
InläggRubrik: Språk   Höstlajv Emptymån jun 28, 2010 2:32 pm

OK! Bara jag får svära Laughing

auringel skrev:
hmmm... med tanke på att jag är jätte dålig på att förstå norska så kanske vi ska se det som ett STORT offmoment i fortsättningen?? Suspect elller så kanske vi alla helt enkelt bara ska prata svenska med varandra och skippa orchiskan, quenyan och sindarin... clown

allvarligt... språk är språk... det spelar ingen roll vilket språk vi talar... bara alla kan få ha så roligt som det bara går och skaffa sig upplevelser som ökar våra förmågor att förstå och ha roligt tillsammans så spelar det väl ingen roll vilket språk vi tilltalar varandra på... eller?
Till överst på sidan Gå ner
Thrërion




Antal inlägg : 9
Join date : 09-06-04
Age : 34
Ort : Visby

Höstlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv Emptymån jun 28, 2010 10:14 pm

Jag vill minnas mig att det funnits bybor som inte pratat svenska och därför kört på engelska och det har vart OK från EH. dock vore det ju toppen om de engelsktalande kunde, precis som vi svenskar, hålla sig borta från slang. Till och med kanske försöka prata något gammalmodigt.

Min åsikt i saken iaf.
Till överst på sidan Gå ner
Helerion
Calina
Helerion


Antal inlägg : 95
Join date : 09-06-04
Age : 66
Ort : Västerås

Höstlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv Emptyons jun 30, 2010 2:37 am

Imlandiel skrev:
Hej!

Jag och engelskt sällskap kommer på höstlajvet! Under förutsättning att vi kan åka med FD 'Oron Tirin' gruppen, så kommer jag gärna i kontakt med ledare för gruppen för planering Smile

Jag vet däremot inte om jag ska skrota Imlandiel och komma med min nya roll Keidarin tillsammans med Alex (ja, engelskt sällskap har ett namn! :O ).... åsikter?

/Kim

PS: Glad midsommar!

Kim!

Jag känner mig som ledare för Oron Tirin-gruppen, d v s Taure tuma + I Curonor.
Jag har räknat med dig + vän i vår planering och våra tält. Smile
Jag har tänkt att vi ska träffas och titta på ny lägerplats under juli månad (nån helg alltså). Just nu är jag i USA och kommer hem på fredag.
I dagsläget är vi i så fall (om jag räknat rätt) dessa i vårt läger, tror jag: Jag, Lomelindë, Isilinn, Runia, Caletir, Lövsång (men han ska vara alv tror jag), Lendan, Hisriel, Inlandiel + vän. Men det är väl risk att några till tillkommer. Jag är osäker på hur Nenlimba gör och om Lövsång vill ha nån med sig den här gången också. Lizarel kanske kommer ut över dan på helgen.

Men vi kan väl höras i nästa vecka när jag kommit ikapp med jetlagen och så. jonas@orve.se eller 070-5590430.

Helerion
Till överst på sidan Gå ner
Eldaró

Eldaró


Antal inlägg : 29
Join date : 09-06-03
Age : 30
Ort : I din dusch

Höstlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv Emptytis jul 13, 2010 11:47 pm

Skulle man inte helt enkelt kunna säga att vederbörande inte talar språket för att den kommer från ett avlägset släkte, och har därför Kim som sin tolk?
Sen om vi andra lajvare förstår vad vederbörande säger är väl upp till oss?
Till överst på sidan Gå ner
Lossë/Laucindë
Lairë
Lossë/Laucindë


Antal inlägg : 286
Join date : 10-05-31
Age : 30
Ort : Falköping

Höstlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv Emptyons jul 14, 2010 5:16 pm

det är ju en ide ^^

bästa hittills tror jag nästan
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Höstlajv Empty
InläggRubrik: Sv: Höstlajv   Höstlajv Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Höstlajv
Till överst på sidan 
Sida 1 av 3Gå till sida : 1, 2, 3  Nästa

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Elerias Skogsalver :: Lajv :: Kommande Lajv-
Hoppa till: